שאל את הרב

דבר תורה לפרשת 'חיי שרה'

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/11/11 14:47 כ בחשון התשעב

שאלה

'ואברהם זקן בא בימים וה' ברך את אברהם בכל'.

מדרשים וביאורים רבים נאמרו לגבי ברכתו של אברהם, 'בכל', מהי אותה ברכה.

הסבר שאינו הפשט, אך הוא מלמדנו רבות, נאמר על ידי ר' לוי יצחק בספרו 'קדושת לוי'. הוא מסביר שצדיק מסוגו של אברהם, צדיק שערני לסביבה ולצרכיה, שמתפלל אף על הרשעים (אנשי סדום), גומל חסד עם משפחתו ונלחם עבורה גם אם אינה הולכת בדרכו (הצלת לוט מהמלכים שכבשו את סדום), מפיץ שם שמים מתוך אמונה שזו הטובה לאלוקים ואדם (כמופיע במדרשי חז"ל), צדיק כזה מתברך בכך שישנה ברכה לכל, לכל העולם.

כאשר הקב"ה רוצה לשלוח ברכה לאברהם הוא שולח אותה לכל סביבתו של אברהם, ואולי אף לכול העולם, מכיוון שצדיק כאברהם אינו חפץ בטובה רק לעצמו, אלא לכול.

אולי הכוונה שאברהם ראה בכל את הטוב, את ההתקדמות. אולי הכוונה שבאמת הקב"ה נתן לסביבתו של אברהם יותר שפע, על מנת שאברהם ישמח.

ואולי, רק אולי, הכוונה היא שאברהם ראה שברכתו היא ברכה לכול. הוא הבין את תפקידו בעולם, הבין שכול אשר לו שייך לעולם כולו ושאין הוא אלא שליח, צינור דרכו זורם שפע של אמונה, פרנסה וברכה לעולם כולו. אדם פרטי רואה את ההון הפרטי כמשהו שלו. אברהם ראה שההון שלו, הברכה שלו, היא ברכה לכול. אדם שחי כך, שמטרתו חורגת ממסגרת חייו הפרטיים, אדם זה הוא אדם אשר אכן מתברך בכול, קשור לכול.

הלוואי שנזכה כולנו לראות שכל אשר לנו הוא של הכול, ומתוך כך להיות צינור של שפע וברכה לעצמנו ולעולם כולו!

תשובה

כתבות נוספות