שאל את הרב

גמרא לבנות...

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/06/07 17:46 כח בסיון התשסז

שאלה

בס"ד

שלום,

כל הזמן אני קוראת בעלון "עולם קטן" שאסור לבנות ללמוד גמרא, שזה מחוץ לתחום שלנו, הנשים.

אשמח לדעת מהם הסיבות לאיסור זה!!!...

תודה רבה וישר כוחכם!!!

שקמה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום שקמה.

אנו מביאים תשובה יפה שנכתבה בנושא הזה על ידי הרב יניב חניא מאתר שורש. את גם מוזמנת לקרוא השבת בעולם קטן (פרשת קורח) יש את המשך הדיון בנושא והסברים בעניין

את כמובן מוזמנת לחזור אלינו ולשאול מה שתרצי

כל טוב

חברים מקשיבים



לימוד גמרא לבנות

שאלה: אני לומדת בכיתה יא' באולפנית שלי לומדים בתושבע את היחידה הרגילה שכולם עושים ואז יש עוד יחידה שבה עושים בגרות בניפרד שהיא משהו פנימי ובו יש לנו בחירה בין שני נושאים או עבודה שבלב והלוח העיברי לבין גמרא מסכת קידוישם העאיה נקנת עכשיו זה כבר משהו שהפך למסורת שיש בחירה זה לא משהו חדש ולאחרונה נחשפתי לדעת שיש בענין לימוד גמרא לבנות בעיה הלכתיתי אתה יכול להסביר לי למה יש הטוענים שנשים אסור להן ללמוד גמרא?? מה שונה לימוד הגמרא מתורה רגילה?? מעיון של בת במסילת ישרים וכו'?? והאם נכון להמשיך ללמוד במגמה זו?? בחרתי במגמה זו וכאן ברצוני להדגיש לא בגלל שגם בנים לומדים אלא בגלל שזה נראה לי יותר מעניין מאשר ללמוד עבודה שבלב והלוח העיברי שהם נושאים חרושים..!! ורציתי משהו חדש כמובן שגמרא זה לא כבררת מחדל זה מעניין אותי=]!! ואנחנו גם לא לומדות ברמה של בנים עם תוספות ורש"י

תודה ויומטוב=]

תשובה: שלום רב,

השאלה שלך אכן חשובה ונוגעת לעניין חשוב שעלה לאחרונה. אני אכן מאלה שחושבים שלא מתאים לבנות ללמוד גמרא מכמה סיבות שאפרט מיד, אולם בתחילה חשוב להדגיש שכאשר אנו אומרים "לימוד גמרא" הכוונה היא ללימוד בסגנון הישיבתי, הפלפלני, בסגנון שמקובל בישיבות ושמטרתו ניתוח הסוגיות שוב ושוב ועיסוק בראשונים וכדומה. אם במגמה שלכם לומדים "על הגמרא", לומדים איך היא נכתבה, מי עסק בה,דברים הקשורים לסדרי הדורות וכדומה, הרי שמדובר בלימוד מסוג אחר, שהוא חשב ונותן ידע של היכרות עם הגמרא ולא אליו הכוונה בדברים. יש בו היכרות חשובה עם ספר חשוב מאוד, אולי החשוב ביותר, וזה דבר טוב.

לגבי לימוד גמרא עיוני:

א) בדברים שפורסמו בשבועות האחרונים ישנה טענה שלימוד גמרא אינו מתאים לאופי של הנשים. הסיבה לכך היא שאופיין של הנשים בנוי להתרשמות אחרת, הנשים מנתחות את העולם ומתקרבות לרוחניות דרך הרגש ופחות דרך השכל, הן מרגישות דברים, חשות אותן ופחות צריכות להבין כל דבר באופן מדוייק. הדבר נכון לגבי כל ההתרשמות הנשית מן העולם וודאי נכון לדברים "רוחניים" ועבודת ה'... כשאישה חוגגת את יום ראש השנה (לדוגמא), היא חיה את השנה החדשה, את יום הדין, את הסימנים הטובים שעושים... וזאת כאשר הגברים צריכים לבלות ארוך מאוד בבית הכנסת כדי להגיע לאותם הישגים. השבת הנשית מושגת בעזרת נרות, אווירת קדושה, כבד השבת ודברים מעין אלו, בעוד שהגברים ניגשים לזה אחרת לחלוטין וזקוקים ל"עזרה רוחנית" בתחום זה... הדבר נכון לגבי עוד הרבה מאד נושאים דומים.
והנה, הגמרא בנויה כולה על הצד השכלי, הניתוחי, התרשמות מדברים שנאמרו בצורה מסויימת ובזמן מסויים, כמעט ואין בה מקום לרגש עמוק, אלא כמעט הפוך, כאשר ניגשים לניתוח הלכתי, יש צורך לוותר על ההתרשמות הרוחנית ולגשת לדברים במצב נפשי חקרני, "בלי לעשות טובות" ו"בלי לרחם" על אף אחד... גם אם מדובר על הרב הגדול ביותר... הוא צריך להוכיח את דבריו כמו כל אחד אחר. ישנו סיפור מפורסם על אחד מגדולי החסידות שישב ולמד פעם עם מישהו בחברותא ואז החברותא הגע למצב של התפעלות נפשית גדולה ואמר "אוי, ריבונו של עולם....".

אמר לו הרב, עכשיו תעזוב את ריבונו של בצד, כי אנחנו מנתחים סוגיה. כאשר אתה עוסק בלימוד עיוני של גמרא, זה מקום השכל.

ולכן, המפגש הנפשי של נשים עם הלימוד הגמרתי הוא שונה, הן נוטות להתרשם מדברים יותר בהרגשה ופחות בניתוח, לקבל את הסיפורים יותר מאשר גברים מקבלים (וכשלומדים גמרא, אין מקום לקבלה כזאת! הכל עובר דרך מסננים חזקים) ועוד. אם יצא לך לעיין במאמרים נשיים שמתפרסמים לאחרונה לרוב, ניתן לראות את הסגנון הזה, סגנון של הבאת מקורות, פחות ניתוח שלהם, התרשמות מפרטים ופחות עיסוק בשאלה האם המקרים אכן מתאימים אחד לשני ועוד....
כך שהמצב הנפשי של לימוד גמרא הוא אכן שונה מהמצב הנפשי הרגיל של הנשים (כמובן, כיום ישנם גם גברים שלומדים גמרא בדרך זו, אולם אז הם עצמם מרגישים שנטיות הנפש שלהם לוקחות אותם לספרים אחרים ולעיסוקים מסוג שונה).



ב) הגמרא כתובה בצורה גסה... הכוונה איננה כמובן לגסויות ח"ו, אלא לעובדה שהגמרא היא בסגנון שיש בו "אלימות דיונית". ההוכחות חותכות, כל מי שטועה נדחה מיד, על כל מה שתאמר יקשו שוב ושוב, הדוגמאות קיצוניות מאוד ומקצינות את הדברים די בכוונה (על ידי הבאת הדברים לקיצוניות גדולה הגמרא מבררת את המקרים ה"רגילים". סגנון דיון זה פחות מתאים לנשים ולמבנה הנפש שלהם, ל"רחמים" שהן חשות מול הצד השני בויכוח, לנסיון שלהן לקבל יותר את טענת הצד שני וכדומה... (זה, כמובן, יתרון גדול בזוגיות, אבל חסרון בלימוד גמרא).



ג) לימוד גמרא דורש השתעבדות גדולה... כדי ללמוד גמרא כפי שצריך יש צורך בשעות ארוכות, מאמץ מרוכז ויום יומי, ארוך טווח... יש ללמוד את דרכי הדיון, להתווכח עם המושגים, לרכוש ידע שלוקח שנים ארוכות... וזה פשוט לא התפקיד של הנשים. נשים צריכות להקים את המשפחה, להשקיע את השנים בטיפוחה, והן בדרך כלל לא יכולות או צריכות להקדיש את השעות הארוכות בנחוצות לרכישת הידע, אפילו הבסיסי, של לימוד תלמוד. אצל הגברים מדובר על דרך חיים ומצווה של לימוד תורה ואצל הנשים מדובר על פספוס והחטאה של היעד המרכזי. אין לימוד גמרא בלי שעבוד ונשים צריכות להיות פטורות מהשיעבוד הזה, כמו שרואים שהתורה פטרה אותם מהרבה שיעבודים אחרים.



ד) נקודה נוספת וחשובה לא פחות, אם כי קצת קשה להוכחה. מהנסיון שלי ודברים שרואים, פעמים רבות במקומות שבהם נשים או בנות לומדות דווקא גמרא, הרי שאין מכך תוצאות של חיזוק בעבודת ה', צניעות או שמירת מצוות. לעיתים זה אפילו הפוך, נעשה שימוש בדברים שנלמדו דווקא כדי לנגח את חז"ל, לחלוק עליהם, להציע דרכים "אלטרנטיביות", יתכן וזה מלמד על כך שמטרת הגישה הראשונית ללימוד לא היתה טהורה, יתכן ויש בכך הבדל בין הלימוד האיסופי/ התרשמותי לדרך המקובלת של הלימוד, אולם אי אפשר להתעלם מכך שדווקא נשים שיודעות יותר גמרא משמשות פעמים רבות שופר לניגוח התורה שבעל פה ודרכיה... ואולי יש בכך משום הוכחה למפגש הנפשי הלא נכון.


וההערה ממש אחרונה, בלי קשר לנושא שבו עסקנו, לוח עברי נראה לי נושא ממש מרתק, מדוע להתייחס אליו כאל משהו משעמם?

אני מקווה שהתשובה הארוכה לא הלאתה אותך,

בהצלחה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות