שאל את הרב

גלולות - המשך.

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/06/07 17:14 ג בתמוז התשסז

שאלה

לרב יובל שרלו

שלום רב.

לפני כחודשיים שאלתי אותך שאלה בקשר לבעייתן של גלולות למניעת הריון.

יצא לי להסתובב היום בכתב העת של אתרכם (רק לפני כמה ימים שמתי לב אליו). אין שם תאריכים ולכן אינני יודע אם הוא עדיין בפעילות, אך בכל מקרה, יישר כח.

לשאלתי - באחד מהמאמרים, ראיתי מאמר שלך על דחיית הריון, ושמה כתבת דעה קצת אחרת לתשובה שהשבת לי כאן בשו"ת, ונכתב כי אפשרי לדחות הריון משיקולים כאלו ואחרים (שחלקם העלתי בשאלתי כאן בשו"ת) בתנאי שזה לזמן קצר וקצוב. אחרי שהצלבתי פרטים עם שאלתי בשו"ת, נוכחתי לדעת כי ההבדל היחיד הוא בעניין הכמות הזמן (שבשאלתי כמה שנים ואצלך נכתב שיהיה יותר בסדר גודל של כמה חודשים מאשר כמה שנים).

אז קודם כל, האם זה באמת העקרון השונה בין שני המקרים?

הכתב שם גם שזה במידה והכוונה להקים משפחה "גדולה" - מהי ההגדרה של גדולה? האם אין זה אינדוודואלי לכל זוג? שהרי חשבון כזה יוכל ליצור קונפליקט של "כמות" (ילדים) על חשבון "איכות" (ההשקעה שתהיה אפשרית להקדיש להם)

ועוד, האם במצבים אחרים (שיש ילד אחד לפחות) אפשר להגדיל את זמן צריכת הגלולות או אף אחרי שמחליטים ש"זהו" אפשר לקחת אותן באופן תמידי?

בתודה.

בתודה

תשובה

שלום וברכה
אמת הדבר. זה בדיוק ההבדל.
אנו מכירים בהלכה דחייה קצרה של מצוות עשה לצורך קיום המצווה בצורה מכובדת יותר וטובה יותר. אנו לא מכירים בהלכה דחייה ארוכה של מצוות עשה. אמנם, קשה להגדיר "קצרה" ו"ארוכה", אולם פשוט הוא שחודשים זה "קצר" ושנים זה "ארוך".

קשה גם להגדיר "גדולה" וזה בוודאי אינדיווידואלי לכל זוג. ברם, העיקרון הוא מה שכתוב קודם לכן – הדחייה מותרת בשל הרצון לקיים את מצוות הילודה בצורה מכובדת יותר, ולא בשל הרצון להתחמק ממנה.

לא הבנתי את השאלה האחרונה.

כל טוב ושלום

כתבות נוספות