שאל את הרב

גילוי עריות - דחוף!!

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 20/11/06 19:48 כט בחשון התשסז

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני נערה דתיה, לומדת באולפנא בכתה יב'.

השנה התחלנו ללמוד בתושב"ע את הנושא "אישות ומשפחה". בזמן שלמדתי למבחן נתקלתי בכותרת "יהרג ואל יעבור", שם נכתב "בכל מצוות שבתורה אם אומרים לו לאדם עבור עליהן ולא תהרג, יעבור ואל יהרג. חוץ משלוש עבירות - עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות, שבהן יהרג ואל יעבור. להלכה נפסק בשולחן ערוך שחובה זו של יהרג ואל יעבור אינה רק באיסורי עריות שיש בהם חיוב מיתה בלבד, אלא אף באותם איסורי עריות שהם בלאו בעלמא כגון "לא תקרבו לגלות ערוה. וכן כתב ה"חפץ חיים": מה שכתבנו דמחוייב למסור נפשו על העריות, לאו דווקא על הבעילה בלבד, אלא אפילו על חיבוק ונישוק של כל העריות או נכרית או נידה, אפילו הכי הדין דיהרג ואל יעבור... אף אבזרייהו דעריות האסורים מדרבנן הם בכלל גילוי עריות ויהרג ואל יעבור."

(לעיון: "בית נאמן"-אישות ומשפחה)

אם כן, אני מניחה ששאלתי דיי מובנת, האם גילוי עריות זה לא רק בין קרובי משפחה כמו שחושבים רוב האנשים? האם חיבוק\נישוק זו עבירה כ"כ חמורה שצריך למות ולא לעבור עליה?

אשמח לקבל תשובה בהקדם, כי כשקראתי את זה, פשוט הופתעתי..

תשובה

א. פרשת העריות שבתורה, בסוף פרשת "אחרי מות" בחומש ויקרא מונה את העריות. ברובן מדובר באמת בקרבת משפחה. אולם שתיים מן הרשימה, האיסור בהן אינו נובע מקירבת משפחה והן: נידה ואשת איש. שתיים אלה מהוות רוב נשות העולם! מי שמגדיר גילוי עריות כקירבה רק בין קרובי משפחה, אינו מגדיר זאת על פי התורה. מהי הסיבה שאנשים רבים חושבים שגילוי עריות קשור רק לקירבה משפחתית, אפשר להעלות סברות: לגבי נידה ייתכן והסיבה שהרי לגויים אין איסור כזה. לגבי אשת איש קשה יותר להבין, אולם לדאבוננו העולם פרוץ בנושא זה, מה שאין כן בקרובות משפחה בהן גם אומות העולם גדרו את עצמן. אולם הסברות חשובות פחות. עריות אינן הדבר היחידי שהתורה או ההלכה מגדירה באופן מסויים, והרחוב משתמש באותה מילה לא בדיוק באותו פירוש. יש לשים לב לתופעה זו.
ב. בעניין חיבוק ונישוק יש הבדלים. אם מדובר על מעשים אלה מתוך גילויי אהבה או מתוך רצון לקירבה הם אכן מהוים עבירה חמורה כל כך שלדעת פוסקים רבים הם נכנסים לגדר של יהרג ואל יעבור. אמנם חיבוק ונישוק של חיבה, כגון אב המנשק לביתו או אם לבנה, ואפילו אח לאחותו, אין בהם אותה חומרה, אולם יש לשים לב: אני כותב כאן דברים בהכללה ובכל מקרה יש לשאול, כי אינו דומה אב וביתו, סב ונכדה מבנו, סב ונכדה מביתו או אח ואחות וכדומה.
כדאי לשים לב שהבעיה של יהרג ואל יעבור קיימת בדרך כלל כאשר מישהו כופה על אדם לעבור אותה עבירה ואם לא, יהרגהו. סביר להניח שאם כופים על אדם בניגוד לרצונו לנשק אשה זרה ואם לא, יהרג – הרי שאם אכן ינשק ודאי לא יעשה זאת מתוך הרגשת קירוב אלא מתוך תחושת ריחוק ואז, כפי שהזכרתי, לפי פוסקים רבים אין צורך ליהרג. אמנם נראה שהלכה זו הוזכרה בחריפותה על מנת להדגיש את חומרת המעשה. גם לסוברים שאין צורך למסור את הנפש על חיבוק ונישוק המעשה לכשעצמו אסור באיסור חמור.
יפה עשו מחברי תכנית הלימודים שהעלו דוגמאות פחות ידועות על מנת להכניסן לתודעה.

כתבות נוספות