שאל את הרב

גזל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/11/06 20:29 ו בכסלו התשסז

שאלה

התחלתי לעבוד לאחרונה ובשל כך נצטרכתי לשירות של צהרון עבור ילדי,ז"א לאסוף מהגן,ארוחת צהריים,פעילות קלה והשגחה,המליצו לי על אישה שלפרנסתה עושה זאת בבביתה,התקשרתי לברר פרטים והיא הסבירה שאם אני רוצה ע"ב שעתי מדי פעם זה 20 ש"ח לשעה,ואם ע"ב חודשי 450 ש"ח לילד (מדובר על 2 ילדים),הבהרתי שמדובר אך ורק ע"ב חודשי,התלבטתי מאוד לגבי צהרון זה בשל העובדה שהוא בתוך בית צפוף,קטן,עמוס בילדים (של הצהרון),לדעתי ייתר על המידה,הסברתי לה שנתחיל ונראה איך יהיה,במידה ויהיה טוב נמשיך ובמידה ולא ייפרדו דרכינו,הילדים היו שם 10 ימים ולא היו מרוצים כלל וכך גם אני,הודעתי לה שהחל מיום ראשון לא יהיו אצלה,בסה"כ הם היו אצלה 10 ימים,היא אמרה שאם כך עלי לשלם לה לפי שעה וכך לפי החישוב יוצא 1000 ש"ח הבהרתי לה שזה היה נסיון ושאין באפשרותי לשלם לה סכום כזה בעיקר ובמקביל אשלם למקום אחר,השיחה היתה בנועם וכוונתי היתה לשלם לה כמה שתדרוש,היו ברשותי 450 ש"ח ונתתי לה את הכל,היא מצדה אמרה שהיא תעשה חישוב ותאמר לי כמה הייתי צריכה לשלם ותחשוב על כך,בעלי אומר שמה שנתנו לה זה מספיק והתקשר לסגור איתה את הנושא,אך לדעתי היא רמזה שזהו גזל ואני לא רוצה זאת,אך אני לא בטוחה שבאמת אני צריכה להוסיף לה ,לדעתי גם מה שנתתי זה הרבה מדי לפי החישוב החודשי,מה גם שמבחינה כלכלית זה יקשה עלינו מאוד,כבוד הרב,אשמח לדעת מה דעתך בנושא,לשלם לה את ההפרש 550 ש"ח?

תשובה

שלום וברכה
בדרך כלל בדיני ממונות לא יכול רב לפסוק אלא אם כן הוא שמע את שני הצדדים.
על כן אני לא יכול לפסוק באופן מוחלט במקרה הזה.
אם אני מבין נכון את השאלה, סיכמתם על תקופת ניסיון והם היו עשרה ימים. הדיון הוא האם יש לראות את עשרת הימים האלה כחלק מחודש או שיש לשלם לפי שעות.
לא סיכמתם מראש האם זה יהיה חודשי או לפי שעות אלא רק "נראה". ברם, כוונתך הייתה לחודשי וזה מוכח מהעובדה שהם היו שם כל הזמן במשך עשרה ימים.
על פניו אפוא נראה כי יש להגיע לפשרה מסוימת, הנוטה לכיוונך. בדרך כלל בתי דין עושים פשרה של 2/3 1/3 לטובת הצודק, ועל כן אני הייתי משלם לה 660 ₪ ובכך יוצא ידי חובה.
כאמור, זה לא פסק דין.

כל טוב

כתבות נוספות