שאל את הרב

ברכת מעין שלוש

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 09/09/12 21:47 כב באלול התשעב

שאלה

בס"ד.

שלום רב.

אני ב"ה, אחרי שנים רבות של פקשושים, מצליחה להקפיד על ברכות באופן קבוע. אך עלו בי כמה שאלות: (מדובר על מקרים שלא בתוך סעודה עם לחם)

-אם אכלתי דבר-מה שברכתו 'שהכל', ובהמשך אכלתי עוד דבר-מה מסוג אחר שגם ברכתו 'שהכל'. עליי לברך שוב או לסמוך על הברכה ההתחלתית? (לא מדובר במצב שתכננתי לאכול את המאכל הנוסף, ז"א שכשבירכתי לא הייתה בדעתי להוציא את המאכל הנוסף בעת שברכתי.)

-אם אכלתי פרי משבעת המינים, ובאותה "סעודה" גם אכלתי דבר מזונות, איך עליי לברך את ברכת 'מעין שלוש' ? הרי אין ברכה משולבת גם על הפירות וגם על המחיה (בשונה מ-יין ומזונות שישנה ברכה משולבת) ! מה, עליי לברך את ברכת 'מעין שלוש' פעמיים???

תודה מראש!!

תשובה

שלום
1. כדאי להחליט שהברכה הראשונה תחול גם על דברים נוספים שאולי תאכלי ואז אין צורך לברך.

באופן עקרוני אם מדובר על מאכל דומה כגון סוג נוסף של פרי שקיים בבית אין צורך לברך ואם מדובר על מאכל שונה כגון שברכת על פרי וכעת רצונך לשתות משקה שלא היה מונח לפנייך על השולחן צריך לברך, ואם היה מונח על השולחן אין צורך לברך (אלא אם כן כיוונת במפורש שלא לאכול דבר נוסף).

2. אכל מזונות, שתה יין, ואכל פירות משבעת המינים, מזכיר בברכה את שלושתם לפי סדר חשיבותם: מזונות, יין ופירות (שו"ע רח, יב)

ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועייני בספר באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=1003

כתבות נוספות