שאל את הרב

ברכות

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 07/11/11 23:27 י בחשון התשעב

שאלה

שלום וברכה.

רציתי לשאול כמה שאלות על ברכות...

1.אם אני אוכלת דגנים שברכתם "מזונות" עם חלב שברכתו "שהכל" עליי לברך ברכה ראשונה אם גם הדגנים וגם החלב, שניהם עיקר בשבילי ואין פה טפל? מהי ברכה אחרונה שאני אמורה לברך?

2.אם מיד אחרי ברכת המזון אני רוצה לשתות או לאכול משהו עליי לברך? ואם לא כמה זמן אחרי ברכת המזון אני יכולה לא לברך?

3.אם אני מברכת על אוכל או שתייה מסויימים אבל אוכלת / שותה אותם עם הפסקות (למשל שותה כוס מים או נס במשך חמש דקות עם עצירות) האם עליי לברך שוב בכל פעם שאני שותה שוב? ואם אני שותה מים בחדר ויוצאת מהחדר וחוזרת כעבור מספר דקות אני צריכה לברך שוב?

תודה ויום טוב.

תשובה

שלום
1. כשהם מעורבים בצורה כזאת שבכל כף יהיה גם חלב וגם דגן מברכים מזונות ופוטרים את החלב גם מברכה האחרונה (ואפילו אם יישאר בסוף רק חלב).

- ואם הם לא כ"כ מעורבים כי יש הרבה חלב באופן שלעיתים יעלה בכפית רק חלב, יברך בנפרד.
וברכה אחרונה - ע"פ הכמויות שאכל, כזית דגן או שתיית רביעית חלב בבת אחת (לא מעשי כשמשתמשים בכף).

2. מי שהחליט באופן סופי לסיים את סעודתו, וחזר בו ורצה לאכול עוד, נחלקו הפוסקים אם עליו לברך לפני שימשיך לאכול. וכדי לצאת מהספק, נכון שיימנע מלהמשיך לאכול. ואם לאחר ברכת המזון ירצה לאכול ולשתות, יברך לפניהם ואחריהם.

3. הכלל הוא, שאם האכילות והשתיות נחשבות כהמשך אחד, מברך על הכל ברכה אחת. ואם הן נחשבות כמחולקות, כגון שהוא מפסיק ביניהן לזמן רב, או שהוא אוכלן במקומות שונים, עליו לברך על כל אכילה ושתייה בנפרד ולכן היושב במקום אחד ומתכוון להפסיק בין אכילה לאכילה ובין שתייה לשתייה פחות מחצי שעה, נכון שיצרף את כל האכילות או השתיות, ויברך בתחילה ברכה ראשונה על הכל, ובסוף ברכה אחרונה על הכל. ואם מסתבר שיפסיק יותר מחצי שעה, כיוון שההפסק ארוך יחסית, עדיף שיברך על כל אכילה ואכילה ועל כל שתייה ושתייה ברכה ראשונה ואחרונה.

ולהלן הרחבה ומקור התשובות מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיינו בספרים באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=1003

כתבות נוספות