שאל את הרב

בעלי או אישי

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 05/02/07 21:42 יז בשבט התשסז

שאלה

שלום,

קראתי בספר "שירת עלמות", שהסיבה לכך שקוראים לזוג נישא בעל ואשה ולא איש ואישה, היא בגלל שהגבר קונה את הזכויות הממוניות של האשה, וכעת מתפקידו לדאוג לה בתחום הממון.

התשובה שניתנה בספר לכאורה פחות אקטואלית לתקופה שלנו. היום מרבית הזוגות הנשואים - דתיים ולא דתיים - מתחלקים בענייני הממון ואחראים עליו במידה כמעט שווה או לפחות שווה יותר מתקופות קדומות בהן האשה היתה תלויה לגמרי בבעלה. אם כן, מה קורה במצבים כאלו? האם המילה "בעל" עדיין תקפה? ומה בנוגע למקרים בהם הגבר מקדיש את מרבית זמנו ללימודים כשהאשה היא המפרנסת היחידה בבית?

תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בעזה"י

שלום,

ככל שידוע לי המושג "בעל" נגזר ממעשה הקידושין שמכונה "קניין".
כמובן שאין מדובר על כך שהבעל קונה את אשתו והיא הופכת להיות בבעלותו!
מעשה קניין הינו מושג הלכתי שמסמל חיתוך של עסק.
כך לדוגמא גם אם נעשתה עסקה בנקאית במליוני דולרים ע"י העברת חשבונות יש צורך לעשות "מעשה קנין" ע"י הגבהת סודר, תקיעת כף וכו' - מבחינה משפטית רגע המעשה הסימלי של הקניין הוא רגה ביצוע העיסקה.

המושג הושאל לקידושין בהם הבעל עושה עם אשתו מעשה קניין (נותן לה טבעת לרוב) והם יוצרים ביניהם מן "עסק" - הבעל והאשה הם שני צדדים להסכם שביסודו מבוסס על התחיבות שנותן הבעל לאשה (על כן הוא בעל הקניין והוא המקדש).

לכן אין במושג "בעל אישה" מושג של בעלות (כפי שהביטוי "בעל בעמיו" איננו מתיחס לבעלות ממונית).

אף על פי כן, ישנה נבואה נפלאה שבה אומר הנביא "ביום ההוא לא תקראי לי בעלי כי אם אישי"
על פי הנבואה, המושג "אישי" מסמל קרבה גדולה מהמושג "בעלי".

לכן, אפשר לבחור להשתמש בזה או בזה או בשניהם ואין בכך ביטוי חס ושלום של השפלת האישה או בעלות של הבעל על האישה.

בברכה,
אור
צוות ישיבת צפת

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות