שאל את הרב

בעיה עם ההורים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/06/08 10:59 יב בסיון התשסח

שאלה

שלום כבוד הרב!

לפני 3 חזרתי בתשובה. המשפחה שלי חילונית.

כשהתחלתי, ההורים לא היו ממש מרוצים, כי הם חשבו שזה יגביל אותם, אז הם הסכימו איתי שלפעמים הם יצטרכו לוותר, ולפעמים אני. הכוונה, אם ישנן נסיעות בשבת או בחגים, אני אצטרך לנסוע איתם.

בתחילת דרכי לא ידעתי מאומה, והסכמתי. ואפילו בכלימה נסעתי איתם בשבת. אבל כל זה היה לפני 3 שנים.

היום אני מבין חומרות וזה נהיה בעייתי איתם. למשל בחג השבועות האחרון הם תכננו נסיעה לכנרת. אני אמרתי שאני לא יכול לבוא, והסברתי גם מדוע ומה אני חושב על החג הזה. אז יצא שהם הלכו לכנרת, ואני נשארתי גם בשבת לבד בבית וגם בחג לבד בבית. נכון שרב הזמן הזה עיקרו בבית הכנסת, אבל זה עצוב שעשיתי את הקידוש לבד ואת הארוחות לבד.

יש עוד הרבה מקרים דומים שגורמים להפרדה הזו. אני ראיתי אנשים שחזרו בתשובה, ותמיד אמרתי לעצמי, שאני לא רוצה להתנתק מהמשפחה כמו שהם עשו.

אפשר עזרה?

תשובה

שלום וברכה

אני מצטער על העיכוב בתשובה. אני לא מספיק את הכל.


ראשית, ברוך הבא.
להיות בעל תשובה ומקיים מצוות במשפחה חילונית זה לא פשוט – מי כמוך יודע. אתה צודק מאוד שישנה חשיבות עליונה לנווט בין הנאמנויות השונות: נאמנות לעצמך, נאמנות להלכה, נאמנות להורים – כל זה במשך התקופה שאתה גר עם ההורים. בעזרת ד', בשעה שתקים את ביתך שלך אתה תוכל לחיות בדרך שלך ובבחירה שלך מה לעשות בשבת וכיצד לעשות זאת.
מה אפוא צריך לעשות ? צריך לנסות בכל דרך להיות קשור בכל המסגרות ולא להתנתק מהמשפחה. לדוגמה: אם המשפחה רוצה ליסוע לכינרת לחג שבועות להציע כי ייסעו לא ביום החג אלא בערב החג, ויהיו או במלון או בקמפינג שמאפשר לך לשמור את השבת ואת החג, ואתה לוקח לשם ספרים ודברים אחרים לעשות בחג השבועות, ומתחבר עם ילדים מסביב ומשחק אתם או מדבר אתם ואולי אפילו מציע ללמוד משהו – וכן הלאה.
אני כמובן לא יכול לומר לך אם הפיתרון הזה ריאלי או לא, כי אני לא מכיר את המציאות בה אתה חי. זו הייתה דוגמה בלבד לניסיון לעמוד בקשר עם כל הדברים החשובים – הקב"ה, אתה עצמך, ההורים, החברים וכדו'. לפעמים אפשר כמובן גם לא ליסוע לחלוטין כאשר הדבר לא גורם לך עצבות, וכן הלאה.

אני מקווה שתמצא את הדרך להיות קשור אכן בכל ההקשרים השונים, ובעזרת ד' תפלס לך דרך שמחה מכוח זה.

כל טוב

כתבות נוספות