שאל את הרב

בלי כיסוי ראש

חדשות כיפה הרב יצחק פייגלין 06/01/11 22:41 א בשבט התשעא

שאלה

ראיתי באתר כיפה

https://www.kipa.co.il/jew/show.asp?id=42198

שנשים בכלל אינם חייבות בכיסוי ראש

כי הוא סך הכל שישמש לקישוט

למה לא אמרו לנו זאת עד היום

יתכן שהיו כמה ביטולי נישואים על הרקע

הנ"ל חבל שלא ידעתי ?

תשובה


שלום

אני מכיר את החיבור של מר עמוס ברכה (הוא אף שלח לי אותו במייל).

נראה שהוא איש יקר אך טועה ומטעה. כוונותיו באו ממקום טהור - הוא ראה נשים צדקניות שלדעתו הכיסוי ראש גורם להם גנאי במראה, ומזה הוא רץ להפוך כל אבן, כל בדל ראיה למצוא התר לא ללכת עם כיסוי ראש.

לא מצאתי אף תלמיד חכם ראוי לשמו, שישכים דבריו של מר ברכה.

אני ממליץ לעיין בתגובות על המאמר הנ"ל של הרב חיים בריסק

העתקתי חלק:


לבקשת המגיבים
הרב חיים בריסק (06/01/11)
הנני בא להגיב על המאמר. קשה מאד לכתוב כאן את כל הביקורת והיא רבה - גם על ההבנה בתוך דברי הרב משאש כלעצמם וגם לגבי ההבנה במקורות שהובאו כאן שהיא שגויה ברבים מן המקומות. בזמנו מחבר המאמר עמוס ברכה פנה אלי עם המאמר (דומני לפני כשנה או פילו יותר) והחזרתי לו מכתב מלא בהערות והשגות על דבריו. לא הסכמתי עם הנאמר במאמרו וגם רבנים אחרים שאליהם הוא שלח דבריו לא הסכימו עם הנאמר. מכאן אני יכול לומר בפה מלא גם בשמי וגם בשם עמיתי הרבנים שראו דבריו של עמוס ברכה ודיברתי עמם בעניין - מדובר במאמר נחמד, אך הקשר בינו לבין ההלכה, דברי הרב משאש זצ"ל וכוונותיו בתשובה שצוטטה והבנה האמיתית במקורות נע מרופף עד מופרך. לכן ההלכה נכון להיום ולעולם היא - כיסוי ראש חלקי הינו דין תורה וכיסוי ראש מלא הינו דין דרבנן ואין כאן ולו זכר למנהג. הרב משאש זצ"ל חיפש הצדקה ולימוד זכות למקום שפרצו גדר, אך לא חלם אפילו בחלומותיו הרעים ביותר שמישהו ייקח פסקו השייכת במקרה מאד ספציפי, במצב מאד ספציפי ובמציאות מאד ספציפית ויפיץ אותו כהיתר לכתחילה במקומות שבהם נשים נהגו לכסות ראש כדת וכדין ואין שום צורך ללמד זכות. ועוד יביא הוכחות מתוך הבנה מופרכת במקורות כדי "לחזק" את הפסק. חשבו שנייה, אם מה שכתוב במאמר משקף דעתו של הרב משאש זצ"ל, אז למה הוא בעצמו לא כתב את כל המקורות הללו והוכחות הללו, אלא אמר שהכל חתום וסגור ואין פריצה ופריצה היחידה שהוא מצא היא באחד מהפירושים של רש"י וזהו. וגם מי שיעיין בדברי רש"י בכתובות עג ירא שהבנתו של רב משאש זצ"ל בדבריו די לא מוכרחת. הרב משאש זצ"ל אילו היה רואה נשים שלנו שמכסות את הראש ומדקדקות בדין זה היה אומר שיש להמשיך כדין שהיה בכל הדורות ולא להקל. כך משמע בפשיטות מדבריו בתשובה שהיא המקור למאמרו של עמוס ברכה. בכל אופן צריך לומר למחבר המאמר יישר כוח על לימוד התורה שהוא עשה גם אם הלימוד לא נשא פירות.

כתבות נוספות