שאל את הרב

"בית לא כשר"

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/11/11 07:42 יא בחשון התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב!

אני בן 13.5 ובחודשים האחרונים אני ממש מתחבר לדת ומתחזק מאוד... שלחתי פה כמה שאלות לאתר בנוגע ל"איך מתמודדים עם משפחה חילונית" לך ולעוד רבנים ועזרתם לי מאוד. עכשיו ארצה לכתוב לך על משהו שלא מניח לי חודשים רבים.

אני לא יודע כבר מה לעשות, פשוט נמאס לי... אני שומר 6 שעות אחרי בשר, בקיא בענייני הכשרות, הפסקתי לאכול במסעדות לא כשרות ורק הקטע של הכלים בבית ממש מעצבן אותי..

אין לי 2 סטים נפרדים בבית לכל כלי ואני אתן לך דוגמה: סכין שאני חותך בו שניצל/בשר אני חותך בו אח"כ גבינה.. ובזמן האחרון התחלתי להתייאש מכך, ואמרתי לעצמי מה זה שווה אם אני שומר כשרות חוץ מעניין הכלים? אבל אחרי זה אני אומר לעצמי, בורא עולם יסלח לי, זה לא אשמתי, בביתי אנהג אחרת...

גם בתנור ובמיקרוגל אנחנו מחממים בשר וחלב ללא כיסוי, אלא רק כיסוי מתחת אני מקפיד לשים כרגע.

אני כבר כמה זמן מנסה לפנות להורים שלי בצורה נינוחה ולהציע להם להכשיר את הכלים והתנורים שיש לנו בבית אבל אני ממש מפחד מהתגובה. אמא שלי כשראתה אותי אתמול קורא ק"ש על המיטה, ממש התעצבנה עליי שאני מתפלל יותר מדי (אני אפילו לא מתפלל מנחה וערבית, רק שחרית וקורא תהילים) ושהיא כבר לא יודעת מה לעשות איתי ושעוד מעט היא תראה אותי בחתונה נפרדת. זה ממש מה שהיא אמרה. ואני לא יודע איך כבר להציע לה דברים חדשים, אני כבר לא יכול לדבר על יהדות והלכות מולה בלי שהיא תתעצבן.

אז מה לעשות, כבוד הרב, להמשיך ככה לחיות עם כלים טמאים ובע"ה כשאבנה בית משלי הכל יהיה כשר? אם אני אוכל, אני אוכל עם מצפון כבד.. גם אני לא יכול לאכול עם כלים חד-פעמיים בלי שהם ישימו לב. אני כבר לא יודע אם אני אוכל לפנות להוריי, יש לך רעיון איך לפנות אליהם? מה להגיד שלא יתעצבנו? ספק זה יעזור, אבל אנסה... אני לא יודע אם כבר זה יפריע להם אם אכשיר את הבית.

אני חייב עזרה, העניין של הכשרות כלים והתנורים מכביד עליי כבר כמה חודשים.

בברכה,

אבישי.

תשובה

שלום וברכה

ראשית, ברוך הבא.
לפני התשובה הספציפית אני רוצה להציע לאמץ את המשנה באבות "לא עליך המלאכה לגמור, ואי אתה בן חורין ליבטל ממנה". לאמור: לא את הכל אתה מסוגל לעשות במצב בו אתה נמצא. על כן, אל תיפול מהעובדה שאתה לא מסוגל עדיין לעשות הכל. מה שאתה יכול – תעשה, ומה שאתה עדיין לא יכול לעשות תוכל בעזרת ד' לעשות בעתיד.
באופן כללי, העצה הטובה ביותר בשבילך בנושא הספציפי היא להחליט כי אתה אוכל מאכלים חמים בשריים ואילו מאכלים חלביים אתה אוכל קר בלבד. אם חותכים, למשל, גבינה קרה בסכין בשרית – הדבר אינו אוסר את האוכל. כמובן שמלכתחילה כדאי שהיה סכו"ם נפרד, אולם בהלכה יש דברים שהם לכתחילה, אך בשעת הדחק או בדיעבד הם כשרים.
זו רק דוגמה אחת, לדברים שאתה יכול לעשות. במיקרו המצב ההלכתי הרבה יותר קל, וגם בתנור אחד – במצב או אתה נמצא – מותר להשתמש, אולם נכון שלא לאכול דברים שהיו ממש ביחד בשר וחלב בתנור.
זו הדרך שאתה יכול ללכת בה. נראה לי כי יותר נכון לא לפנות כעת להוריך. רק כשהם יראו שאתה ממשיך להיות ילד טוב, ושמח, וחלק מהם, יהיה להם יותר קל לקבל את התהליך שעובר עליך.


כל טוב והרבה שמחה

כתבות נוספות