שאל את הרב

בישולי נכרים..קצת דחוף

חדשות כיפה הרב איתן זן-בר 05/08/08 23:17 ד באב התשסח

שאלה

שלום,

בבית סבתי, שהיא אישה שומרת מצוות, ישנה עובדת זרה, שאינה מוכנה לאכול ממה שסבתי מבשלת. היא ביקשה לבשל לעצמה את האוכל. סבתי הסכימה, בתנאי שהיא תקנה את המצרכים (שיהיו כשרים). היא הסבירה לה על ההפרדה בין בשר לחלב (יש לה שני כיורים ומערכות נפרדות, חוץ ממיקרוגל). העובדת אמרה שהיא לא מעוניינת להשתמש במוצרי חלב, אלא רק בבשרים, דגים, ירקות, פחמימות ותבלינים. סבתי הראתה לה באילו סירים וסכו"ם להשתמש. אינני מרגישה כעת בנוח לאכול אצלה. הייתי רגילה לבקרה הרבה, וגם בשבתות, וכעת אני מנסה להמנע מלאכול אצלה, אבל זה לא כ"כ מצליח (היא מאוד אוהבת "להאכיל" את הנכדים) בינתיים סמכתי על כך שהיא שומרת מצוות, אך רציתי בכל זאת לשאול האם יש בעיה הלכתית.

אציין מספר דברים שגורמים לי לחשוד בכשרות:

א. עובדת זו לא אמינה בעיני, כבר יצא ששיקרה כמה פעמים, כנראה מפחד לאבד את תפקידה.

ב. אני יודעת שהלכות אלו מורכבות מאוד, אפילו ליהודי שומר מצוות, קל וחומר שאינני סומכת על אישה זו, שתדע על כל מוצר האם הוא חלבי או בשרי, ושתבחין אם היא מטריפה כלים.

ג.קרה כבר כמה פעמים, שסכו"ם התערבב בביתם, כיוון שהיא מפנה את השולחן ורוחצת כלים- הוכחה לכך שהיא לא כ"כ יודעת את ההלכות.

ד.גם בשפה האנגלית היא לא כ"כ בקיאה, לכן לפעמים מסבירים לה משהו, היא מהנהנת בראשה, אבל ממשיכה לטעות כיוון שלא הבינה מה ביקשו ממנה.

ה. בחלק מהיום אין אף אחד בבית, ובד"כ זה הזמן בו היא מבשלת. אף אחד לא רואה כיצד היא עושה זאת.

ומצד שני:

א. לפי ראות עיננו, היא באמת לא אוכלת שום מוצר חלבי, לפחות בזמן שאנחנו שם.

ב. היא לא עושה קניות וגם כמעט לא יוצאת מהבית (לפי מה שאנחנו רואים). קשה לה להסתדר לבד, לכן אין כמעט סיכוי שהיא משתמשת במוצרים לא כשרים.

אציין שניסיתי לדבר על כך, אך סבתי נפגעה ואמרה שאין מה לעשות, היא עשתה את מה שהיא יכולה. לשאלתי מדוע לא נתנה לה כלים נפרדים, היא ענתה שזה מאוד פוגע להגיד לאדם שאסור לו לאכול בכלים שלנו (הן ביחסים טובים), ושאלה "מה הבעיה בזה שהסברתי לה איך משתמשים במטבח?". כשטענתי שהיא איננה אמינה, היא ענתה שהעובדת לא ממש שקרנית, אלא "מעגלת פינות" כשמגלים שעשתה משהו לא כ"כ בסדר, ושבנושא זה- אין לה מה לשקר, גם ככה היא מבשלת תמיד בשרי או פרווה... ראיתי שזה מאוד מעצבן אותה, והיא מרגישה כאילו אני מ

תשובה

שלום
גם במידה והגויה הטריפה את הכלים , בדיעבד האוכל שיבושל בהם אינו אסור וכמובן שיש ביטול בשאר הכלים, אפשר להוסיף שכשיש יהודי שנכנס ויוצא , אימתו על הגוי, וגם כשיוצאים מהבית ניתן לברר בקלות באיזה כלי השתמש, כמו כן להרבה פוסקים אין איסור לאכול פרווה בכלי טריפה.
משום כך גם אין לחשוש לבשר שנתעלם מן העין.
ברכה והצלחה

כתבות נוספות