שאל את הרב

בירור: זלזול ברבנים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/08/08 01:04 כז באב התשסח

שאלה

שמעתי שהרב התבטא פעם ב"קול ישראל" כלפיי הרב שפירא והרב אליהו ואמר משהו בסגנון "עבר זמנם" ו"צריך רבנים אמיצים יותר"(ייתכן ואיני מדייק אבל משהו דומה) רציתי לדעת באמת ובתמים האם הרב אכן התבטא כך ומה הייתה כוונתו?

תודה רבה ובשורות טובות

תשובה

שלום וברכה

מעולם לא אמרתי דבר כזה, לא עלתה על דעתי דבר כזה, ואף על פי כן ממשיכי לשון הרע ממשיכים להפיץ את הדבר. הערצתי לשני גדולי תורה אלו ידועה היטב למי שמבקש לשמוע באמת את מה שאני אומר, ואף שלמדתי בבית מדרש המחנך מאוד לדעה עצמאית, מעולם הוא לא חינך ולא יחנך לזלזול בגדולי תורה אמיתיים ובמחשבה מטופשת כי יש לזרז את החלפתם.
מעין ראיה לדבר הם הדברים שאני כותב.איני מסתיר את עמדתי, כיוון שאני חושב שהתורה אוסרת על האדם לומר דברים שאין הם האמת שלו. ואף על פי כן, בעל עשרות אלפי התכתובת שכתבתי באתרי מורשת וכיפה, ובמאות המאמרים שכתבתי - לא יימצא ולו אחד בהם עם דברי זלזול ברבנים שפירא זצ"ל וייבדל לחיים טובים וארוכים ולרפואה שלמה הרב מרדכי אליהו הי"ו. זה לבדו מהווה ראיה ניצחת לגבי עמדותיי העקרוניות. ברם, כל זה לא מעניין את מבקשי הרעה.
מה שחשבתי לאורך חיי כולם על הרב שפירא כתבתי בהספד עליו שפורסם בכמה מקומות (ראה http://www.yba.org.il/show.asp?id=22990). עם הקמת הישיבה בפתח תקווה הייתי קשור בו רבות, והתייעצתי עם הרב שפירא זצ"ל כמה וכמה פעמים, עד שחשתי כי איני רצוי עוד בביתו. מאוחר יותר הוא כתב את מכתבו עלי, אולם לא זו בלבד שהציטוט שבעלי לשון הרע מצטטים היה הרבה לפני המכתב, אלא שלא שיניתי אני את יחסי אליו גם לאחר המכתב המכאיב מאוד שהוא כתב.

גופם של דברים היה כך: בראיון לרדיו אמרתי כי יש הסבורים בטעות כי זמנה של קרית משה עבר, וכי הרב שפירא והרב אליהו הם בלתי רלוונטיים וכדו´. בהמשך דבריי אמרתי שהדבר מלמד באיזה משבר אנו נמצאים.
מפיצי לשון הרע קצצו את הדברים וצטטו: "הרב שרלו אמר כי הרב שפירא והרב אליהו - עבר זמנם וכדו´".

בדרך כלל אין אני נצרך להבהיר את דבריי. נדיר מאוד שאני טוען כי דברי הוצאו מהקשרם, ולאמתו של דבר איני זוכר (חוץ ממקרה זה) עוד מקרה שהדבר אירע, בשל ההשקעה הגדולה שאני חושב שיש להשקיע קודם שפותחים את הפה בעניינים ציבוריים. אם אני טועה אני כותב כי טעיתי, וכך יש באתר מורשת תשובות בהם הכותרת היא "תשובה מתוקנת". ברם, כיוון שאני חושב הרבה לפני שאני מדבר בדרך כלל אין לי צורך בהבהרות.
מקרה זה היה אחד המקרים הבודדים, ומיד באותו יום בקשתי מעורך הצפה לאפשר לי לפרסם הבהרה. הבהרה זו פורסמה, ושם הסברתי את הדברים. אין בידי את נוסח ההבהרה כיוון שהיא הייתה מזמן, אולם אני מעריך שניתן למצוא אותה בעתון הצפה בחלק הידיעות.

ברם, לבעלי לשון הרע כל זה לא איכפת, והם ממשיכים עוד ועוד "לצטט" אותי ולומר כי אני מזלזל ברבנים ובגדולי תורה. לא אסתיר כי הדבר פוצע את ליבי בעיקר בשל העובדה שלא זו עמדתי ולא זו התורה שאני למד ומלמד, אך גם בשל העובדה שהדבר מגביר מחלוקת בישראל, ומפלג את העולם בין תומכים ומתנגדים, בזים ומעריצים, ומכניס את עולם התורה לדיכוטומיה ולבחירה בין הערצת גדולי הרבנים לבין דברים אחרים.
אחד מדיני לשון הרע העיקריים לצורך הוא "
שֶׁיִּרְאֶה זֶה הַדָּבָר בְּעַצְמוֹ, וְלֹא עַל יְדֵי שְׁמִיעָה מֵאֲחֵרִים, אִם לֹא שֶׁנִּתְבָּרֵר לוֹ אַחַר כָּךְ, שֶׁהַדָּבָר אֱמֶת:
ב) שֶׁיִּזָּהֵר מְאֹד, שֶׁלֹּא יַחְלִיט תֵּכֶף אֶת הָעִנְיָן בְּדַעְתּוֹ לְגֶזֶל וְעֹשֶׁק:
אוֹ לְהֶזֵּק וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, (ו) רַק יִתְבּוֹנֵן הֵיטֵב אֶת עֶצֶם הָעִנְיָן, אִם הוּא עַל פִּי דִּין בִּכְלַל גֶּזֶל אוֹ הֶזֵּק".
כל זה לא מתקיים על ידי אלה המבקשים כביכול לעסוק בכבוד התורה ורבניה.

כל טוב

כתבות נוספות