שאל את הרב

בייביסיטר בשבת

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 07/12/06 20:22 טז בכסלו התשסז

שאלה

ב"ה

שלום,

השאלה שלי היא:

האם מותר לי לעשות בייביסיטר בשבת עם תשלום בתנאי שלא לא נותנים לי את התשלום בשבת, אלא ביום אחר מימי השבוע?

תודה רבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

גם אם נותנים [כסף לאחר השבת על עבודה שנעשתה בשבת] הדבר מוגדר כ['שכר שבת'] והוא [אסור].
אולם, ישנם דיונים הלכתיים סביב מקרה של חזן, שקהילה משלמת לו כדי שיתפלל אצלה בשבתות וימים טובים, והדין הוא שהדבר אסור כי זה 'שכר שבת'.
[אפשר להתיר זאת על ידי] הדרכים הבאות:
א. [הבלעה] - אם החזן מתפלל עבור הקהילה גם בימות החול, אפשר לשלם לו עבור כל החודש סכום כולל, שבו נכלל גם סכום עבור השבתות, אך הוא מובלע בתוך השכר הכולל ואז 'שכר השבת' אינו ניכר. במקרה שלך, אם את עושה ביביסיטר אצל המשפחה הזו גם בימות חול, אפשר [להבליע את מה שמגיע לך על השבת, בתוך הכסף שמגיע לך על ימות החול, ואז זה מותר].
ב. [מתנה] - אם נותנים שכר על עבודה בשבת זה אסור, אבל אם נותנים מתנה כהכרת טובה הרי אין זה שכר וזה מותר. מן הסתם המתנה יכולה להיות שוות ערך פחות או יותר ביחס לעבודה שעשית.
ג. במקרה של חזן ישנה אפשרות נוספת שאינני חושב שמתאימה במקרה שלך והיא [לתת את הכסף על דבר שנעשה בימות החול]. למשל לתת לו את הכסף על כך שהתכונן לתפילה (וזה הרי נעשה בימות החול). גם אם ניתן לו סכום מופרז על כך - אין בכך בעיה של 'שכר שבת'. כך למשל נוהגים עם עובדי 'קייטרינג', נותנים להם את הכסף על עריכת השולחנות טרם השבת או על שטיפת הכלים במוצאי השבת.

ובשכר שמירת השבת נזכה לברכה עד בלי די
- ניר
צוות ישיבת הר עציון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות