שאל את הרב

בחירת מין העובר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/08/09 22:04 יב באב התשסט

שאלה

הרב שלום,

ברצוני לשאול אותך שאלה בשני כובעך- כרב וכחבר בוועדה לבחירת מין העובר (אם אני צודקת בהגדרתי).

ב"ה יש לנו שתי בנות. בשל בעיה גנטית שהתגלתה אצלינו בהריון הבא נאלץ לערוך הפריה חוץ גופית. יש סיכוי די גדול שנרצה להחזיר שני עוברים. מאחר ואיני יודעת איך התהליך יעבור (אנו חוששים ממנו מאוד, על אף הפוריות של שנינו ב"ה) והאם בכלל נרצה לעבור אותו בשנית, וכן מסיבות נוספות שביניהם כמובן מרכזית- מצוות פרו ורבו היינו מעוניינים בהולדת בן. למיטב הבנתי הוועדה שעוסקת בסוגיות האתיות הקשורות לבחירת מין העובר מאשרת בקשות כאלו רק לאחר הולדתם של 4 ילדים מאותו מין. יחד עם זאת, המצב פה הוא שונה מאחר וממילא נאלץ לעבור הפריה חוץ גופית בשל הבעיה ומאחר וייתכן ולא נגיע כלל להריון נוסף. אשמח לשמוע מה דעתך מבחינה הלכתית ומעשית.

רוב תודות.

תשובה

שלום וברכה

ראשית, שיהיה בהצלחה.
אתחיל כמובן בהלכה. ההלכה אינה מחייבת אתכם לקיים את המצווה בדרך זו, ואין כלל חובה הלכתית לדאוג לכך שזה יהיה בן. להפך, רבנים רבים בכלל אוסרים את השימוש בטכנולוגיה זו לצרכים שאינם רפואיים (ראו את מאמר של הרב שפרן בספר לכבוד הרב פרופ' שטיינברג, ואם כי איני מסכים עם המאמר, תוכלו לראות שם את העמדות האלה), ובוודאי שלא חייבו לעשות את הבדיקה הגנטית. אמנם, כיוון שאתם בכל מקרה חייבים ב IVF וב PGD מסיבות גנטיות רבים יתירו את הדבר, אך לא יחייבו.

הועדה הרבה יותר קיצונית מההלכה בעניין זה, והיא אוסרנית ביותר. ההוראות שלאורן היא פועלת הן שגם מי שעושה בדיקה גנטית מסיבות אחרות אינו זכאי לבחירת מין העובר. אני מעריך כי מבין 300 פניות אישרה הועדה כ 15 בלבד, וגם זה במצבים קיצוניים מאוד. אין זה נכון כי באופן אוטומטי מי שיש לו 4 ילדים משותפים בני אותו מין יכול לבקש את בחירת המין. זהו תנאי הכרחי אך לא תנאי מספיק. הוועדה מעולם לא אישרה בקשה המבוססת על הרצון שיהיה גם בן וגם בת, וההיתרים שניתנו הם כאמור במצבים קיצוניים מאוד.
על כן, אני מעריך שאתם מכניסים את עצמכם למבוך חוקי והלכתי, ואף שמה שאתם מבקשים כל כך ברור ואנושי – מסיבות אתיות הסיכוי שלו להיות מאושר הוא אפסי. אולי כדאי לשמוח במה שיש, ובכך שיש לכם בנות בריאות ואני מעריך חמודות, ולהקדיש את כל המאמצים לגדל את ילדיכם לאור מה שנתן ריבונו של עולם, ובכך למצוא אושר רב.


כל טוב והרבה הרבה הצלחה

כתבות נוספות