שאל את הרב

בד"ץ או רבנות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/10/02 14:50 כח בתשרי התשסג

שאלה

שלום כבוד הרב!

ברצוני לדעת האם יש ענין לאכול רק בד"צ!!!

או שמעתי שיש לתמוך ברבנות הראשית שהיא המוסד ההלכתי של הממלכה ולא לפגוד במוסד(לא שכולם מסכימים עליה כי מוסד ההלכתי של המדינה) וכן מי אני שלא יסמוך על תלמידי חכמים אחרים, או למה שאני אהיה שונה משאר עם ישראל שמסתמך ברובו על ההכשר זה(כמו שאומר הרב אועירבך בספרו על הלכה מסוימת בענין שליח ציבור על ענין להיות כמו שאר העם ברמת הקפידא שלהם)

או שמעתי שדוקא בענין זה הלהחמיר יהיה בתמיכה של הרבנות ולא ללכת לפי בד"צ????

בבקשה מהרב אם אפשר תשובה לפני יום ראשון!!

שבת שלום

תשובה

בס"ד

העיקר הראשון הוא לאכול כשר.
אם יש רבנות - אכול רבנות.
אם הבד"ץ יותר כשר - אכול בד"ץ.

אני לא מכיר שום היתר לאכול לא כשר רק על מנת לחזק איזו מערכת - חשובה ככל שתהיה.

אל תקבל על עצמך לאכול רק בד"ץ כי יש רבנויות שאצלהם הכשרות היא ברמה טובה. ולפעמים יש שאצל הבד"ץ גם יש בעיות. נכון הוא שבדרך כלל כשרות הבד"ץ היא הרבה יותר טובה מכשרות כללית של רבנות כיון שביצור הבד"ץ מתפשרים על טיב למען הכשרות. מתפשרים על מחיר למען הכשרות. ואילו מפעל שמיצצר לציבור לא תמיד יכול לעמוד בהורדת טיב או מחיר - וזה יעמיד את קיומו בסכנה. לכן רבנויות שונות נוטות להקל במקרים מסוימים על סמך ההלכה. אבל אתה לא חייב להקל לעצמך.

יש הרבה מאוד מקרים שבהם רבנות מקפידה באותה רמה או אפילו יותר מבד"ץ. אבל אין כאן מקום למנות את כולם. וגם אם זה נכון להיום - לא בהכרח שזה נכול למחר. לכן כל דבר צריך בדיקה.

וראה תשובה שכבר פורסמה:

בס"ד

בעיניני כשרות יש הדרכות שצריכות לחייב את ראשי הציבור ויש הדרכות לצרכן הפרטי. אסור לערבב בניהם.

נכון הוא שהיה ראוי שיהיה בית דין גדול בירושלים וכולם ילכו על פי סמכות אחת שמקובלת על כולם. (הלואי).
דבר זה מחייב את ראשי הציבור וגם אותך להתפלל על כך כל יום באומרך "השיבה שופטינו כבראשונה". שזו הכוונה האמיתית של ברכה זו.

חובתך כ"צרכן" לדעת שמה שאתה אוכל הוא כשר לאכילה. ואסור לשלב שיקולים של "חיזוק הרבנות הממלכתית" בענין זה.

לכן הצעתי לך היא כדלקמן.

בשר - עדיף לקנות מ"קצב" שאתה יודע שהוא ירא שמים. שאתה יודע מנין הוא מביא את הבשר. ושאתה יודע שהמשחטה היא משחטה רצינית.

בדיעבד קנה רק בשר קפוא שמגיע בחבילות מסודרות של הרבנות הראשית. שים לב שהוא מגיע בחבילות מסודרות מקוריות ולא בחבילות מחולקות. כיון שיש כאלו שמזייפים את הבשר המגיע בחבילות מחולקות.

ספרדים צריכים להקפיד על "בשר חלק". ויש הרבה עדות של אשכנזים שמקפידים בכך.

עוף - רק ממשחטה גדולה ומסודרת. יש בארץ הרבה משחטות - רובם טובות. יש טובות מאוד. ויש מצוינות. אינני כותב לך מה הם המצוינות כיון שזה דבר שמשתנה ממקום למקום ומזמן לזמן.

מוצרי בשר תעשיתים - הכי טוב לא לקנות מוצרים כאלו משום חברה. ואם כבר חייבים לקנות - קנה רק מחברות גדולות ומוכרות שיש להם בקרה של רבנות מוסמכת.
אני אישית לא קונה שום "מוצר בשר מעובד" של שום חברה גם מטעמי כשרות וגם מטעמי בריאות. רוב זיופי הכשרות נעשים ב"מוצר הבשר המעובדים" רוב זיופי הבריאות נעשים שם. דברים אלו הם מתוך ידע ולא מתוך השערה, אני יודע מה מכניסים בתוכם.

ממתקים - לא חלב עכו"ם. ולא שום מוצרי יבוא. לא מסטיק ולא ממתק לא בהכשר בד"ץ זה ולא בהכשר רבנות ממלכתית. שום דבר. רוב הזיופים הגדולים נעשים שם. זכור - בכל מדפסת פשוטה אפשר להדפיס מדבקות עם כל כשרות שתרצה.

שימורים - רק חברות גדולות. רק חברות ישראליות. ושים לב יש הרבה חברות ערביות שמספקות שימורים בשמות ישראלים כמו "מוצרי חן" וכד' שהם מיוצרים בבקה אל גרביה ואום אל שרקיה וכד' אע"פ שיש להם כשרות - אל תקנה מהם - כי הסיכוי לרמאות הוא כל כך גדול שלא כדאי להסתכן.
לכן. למרות שיש שם ישראלי לשימורים ויש על הקופסה תמונה יפה של נוף. שים לב לאותיות הקטנות לראות מנין המוצר מגיע.

תוצרת חוץ - בענין זה עדיף כמו תמיד להמנע מתוצרת חוץ. ויש מוצרים שלא מיוצרים בארץ. שם צריך להקפיד על כך שלא יהיה בישול נכרי ולא מוצרים מורכבים. קנה רק פטריות או תירס גמדי וכד' - מוצרים שאינם בתוצרת הארץ. אל תקנה איטריות תוצרת חוץ. ולא פסטות ולא מוצרים מוגמרים למינהם.

שימורי כרובית או כרוב כבוש - אל תקנה בשום הכשר שהוא. וכן בכל שימורים שיש בהם חששות של תולעים כמו כרובית וכד' - בשום הכשר שהוא.

ירקות - רק מחנות שיש לה משגיח קבוע למעשרות וערלה. אל תסתמך על הזקן של בעל החנות ולא על התמונה של אבא שלו. סמוך רק על תעודה ושאל את המשגיח היטב האם הוא מפריש מעשרות והאם הוא מקפיד על פירות ערלה.

מוצרי מכלת - חברות גדולות. ישראליות. לא חלב עכו"ם ולא בישול עכו"ם. ולא תוצרת חוץ. ולא ירקות עלים. ולא מוצרי בשר וכד'.

סלטים - רק מחברה גדולה ובשום אופן לא כרוב לבן ולא כרוב אדום ולא כרובית. ולא פטרוזילה וירקות שיש בהם חשש של תולעים.

בתיאבון

כתבות נוספות