שאל את הרב

ארץ ישראל - ציון חורבן גוש קטיף

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/06/06 22:44 כב בסיון התשסו

שאלה

ערב טוב הרב.

לאחרונה עולים כל מיני הצעות ויוזמות לקראת ציון יום השנה לתוכנית ההנתקות.

יש שרוצים לעשות את זה בז' באב. יום שייסמל את תחילת הגירוש. אך לדעתי זאת ראיה פגומה. אני חושב שהדבר הנורא ביותר שקרא בקיץ האחרון היה מסירת השטחים מארץ ישראל לגויי'ם. לא גירוש משפחות ולא שחיתות שלטונית. ואפילו לא החרבת יישובים. כי אם כך, אם נפנה בשם המצפון והמוסר- נשכח. כי סופם של כאלה להתמוגג. כמו שאני בטוח שהיום פחות כואבים את השואה בתור דבר עצוב וקשה אלא מתוך מבט אמוני של העם היהודי. בניגוד למה שהיה בשנים שהיו מיד אחרי השואה. אני מאמין שבסופו של דבר ישכחו את מנהלת סל"ע ושרון וחיילי היס"מ האטומים- וזה טבע האדם. אך אנו צריכים להסתכל על זה בתור מהלך אמוני. על ההתנתקות. בתור סלע בתהליך הגאולה. ורק ע"י זכירת מסירת השטחים דווקא וחלוקת הארץ נצליח לעשות זאת. לענ"ד. לכן ברצוני להתחיל להזיז מהלך שבו במקום או אולי בנוסף ליום הציון בז' באב יצויין גם יום מסירת השלטון היהודי לידי המרצחים הערבים. ח' באלול כמדומני. עכשיו, שמעתי שתענית דיבור היא חזקה מבחינת השפעתה יותר מתענית אכילה. לכן הייתי שמח עם הרב יעזור לי לברר את העניין מהצד ההלכתי שלו מחד ומהצד הפראקטי שלו מנגד.

חשבתי אולי לעשות את היום הזה ולפרסמו בתור יום תענית לביטול גזירות הממהרות לבוא על ארץ אבותינו ולזיכרון עולם של מהלך מסירת השלטון ברצועת עזה בח' אלול.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה
קשה מאוד לראות מי יקבע יום זה. אם יום זה ייקבע רק על ידי אנשי גוש קטיף כמו שהלב חושב שכך צריך להיות התוצאה עלולה להיות שזה יהיה יום רק של תושבי גוש קטיף ומעט תומכים "כתומים" כמונו* אם נרצה שהוא ייקבע בצורה כלל ישראלית, אולי על ידי הרבנות הראשית, יש סיכוי גדול שהוא כלל לא ייקבע, וגם לא ברור שהרבנות הראשית תביא אנשים להזדהות – כך שקשה לדעת.
על כן מה שאני כותב הוא מחשבות בלבד ולא קביעות.
יום הציון של חורבן גוש קטיף צריך להתייחס הן לשאלת ארץ ישראל, אך גם להחרבת מפעל חייהם של אנשים, ועוד יותר מכך – כישלונה של החברה שלא חיכתה לאלה שהיא סילקה מבתיהם בצד המזרחי של מחסום כיסופים. לא ניתן לבודד נושא אחד מכל העניינים הקשורים בכך.
לו היה הדבר תלוי בי אף אני הייתי קובע אותו בח' באלול, כציון סופי לכל מה שהיה קשור בו. למעלה מכך, הרעיון של תענית דיבור הוא רעיון מצוין, כיוון שיש בו דבר מה חדש ומקרין עוצמה מיוחדת. אף אני כתבתי רעיון כזה בעבר, ואולי אנסה לקדם אותו גם בעתיד.
אשמח להיות שותף למגמה זו.


כל טוב ושנזכה לציין דברים שמחים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות