שאל את הרב

אסתטיקה יופי בעיני אלוהים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 01/01/17 19:53 ג בטבת התשעז

שאלה

שלום הרב,

יש שאלה שמעניינת אותי כבר הרבה זמן.

למה אלוהים ברא אנשים מכוערים?

האם כשאלוהים בורא אנשים יפים הוא חושב שהם יפים יותר מהאנשים המכוערים, בעיניו?

או שהוא בורא אותם כי הוא יודע ש*אנחנו* חושבים שהם יפים מסיבותיו שלו ?

למה אלוהים ברא אותנו בצורה כזו שנעדיף יופי מסויים כלפי האחר? (אני מדברת על הקונצנזוס)

ממש אשמח לקבל תשובה רצינית בעניין.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום
אכן שאלה מעניינת. ואשאל מספר שאלות להרחבת שאלתך: האם יופי הוא עניין אובייקטיבי? זאת אומרת שיש אנשים יפים, וכולם חושבים שהם יפים. ויש מדד ליופי. ואמנם, על פי רוב היופי מוגדר כמאפיין מבנה שיש בו איזון, סימטריה, פרופורציה והרמוניה בין מרכיביו השונים. כמו שתיארת "קונצנזוס".
ואולי אפשר לומר שיופי הוא סובייקטיבי, אישי? יכול אדם לומר שהצבע הכי יפה הוא חום, ושני לומר שהצבע הכי יפה הוא כחול. "היופי בעיני המתבונן". מה שהיה יפה פעם, נחשב היום מכוער. מה שיפה בעיני המזרחי, מכוער בעיני המערבי.
דוגמא נוספת: אני אוהב את אישתי ולכן אני חושב שהיא יפה. מה הם אפוא מרכיבי היופי? האם זו רק החזות החיצונית? אולי יש דברים אחרים המשפיעים על תפיסת היופי, כגון – רגשות. כשאני כועס על מישהו, הוא באופן אמיתי נהיה פחות יפה בעיני. זה 'קונצנזוס'? אינני יודע.
אני מאמין שה' ברא אנשים [שונים], עם ייחודיות משלהם. מכאן הברכה "משנה הבריות". האסתטיקה מורכבת מאובייקטיבי וסובייקטיבי. האם הם יפים? האם הם מכוערים? במידה רבה [זה תלוי בתפיסה שלהם] את עצמם. ברגע שאדם שלם עם המראה שלו, זה משדר כלפי חוץ. וכן להפך.
בנוסף, על הצד המוחלט של היופי שניתן מאת ה' - הרי שישנה מעלה אחת גדולה ויפה בכיעור, שהיא גורמת לאנשים [לפתח את הפנימיות שלהם בצורה יוצאת מן הכלל]. ישנם מספר דמויות בהיסטוריה האנושית שהגיעו להישגים מרשימים, וספק אם היו משיגים אילו היו יפי-תואר הנסמכים על חיצוניותם.
כדי להעמיק במהות היופי וההיסטוריה של המושג הזה, אפשר לעיין עוד בספר של פרופסור ברינקר "אסתטיקה כתורת הביקורת : סוגיות ותחנות בתולדותיה".
ונסיים במאמר שלמה בתאורו את עם ישראל: "כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות