שאל את הרב

אני מקנאת בחילונים!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/12/06 20:54 כח בכסלו התשסז

שאלה

שלום, קיבלתי את כתובת האתר שלכם דרך הרצאה שהייתה אצלי באולפנה, ואמרתי שאולי אתם תוכלו לעזור לי..

אני דתייה לאומית, שכביכול חיה בעולם החילונים, והקטע הוא שזה פשוט מעצבן אותי, אני לא יודעת אם תבינו אבל זה נראה לי קנאה, שהם עושים מה שהם רוצים ונהנים, הייתי שלשום בפסטיגל, וראיתי את כל המפורסמים ואת כל האנשים והקנאה עיצבנה אותי, שהם נהנים עושים מה שהם רוצים, ולי כתור דתיה יש המון אבל המון גבולות, אני יודעת שאני נשמעת לכם אידיוטית או משהו בסגנון, אבל החלטתי לכתוב את מה שאני מרגישה.

ושאלתי, מה יכול לחזק אותי שדרכי היא הנכונה (זאת אומרת אני יודעת שדרכי היא הנכונה), אבל מה יכול לחזק אותי בכך, לגרום לי לעשות יותר בכוונה, ולהאמין בדרך שלי בלבד, בלי קנאה ובלי שום דבר. כי כרגע זה מחרפן אותי.

(אשמח לקבל תשובה במייל)

תשובה

שואלת יקרה שלום לך!

קודם כל, שאלתך אינה "אידיוטית" כלל, זו שאלה יסודית וחשובה מאוד ששואל את עצמו כמעט כל אדם מאמין, אשר חי בחברה הכללית המורכבת של דורנו, ומעמיד את עצמו אל מול עולמות שונים משלו.
את מתארת שאת דתיה ציונית, ושאת שלמה עם דרכך ויודעת שהיא נכונה, אולם דברים שונים בעולם החילוני מושכים אותך. בשאלתך את עצמך מציבה את המורכבות שאת חיה בה – מצד אחד את מאמינה בדרך מסוימת ובאורח חיים מסוים, ומצד שני את חיה בחברה אשר חיה בהתאם לאורח חיים אחר. ברור שהחברה שאדם חי בה משפיעה מאוד אל אופיו, שאיפותיו, רצונותיו והעדפותיו, ולכן הדריכו חז"ל – "הרחק משכן רע", ובכך הרחיב הרמב"ם בהדרכתו לאדם לגור ליד אנשי תורה, עד כדי כך, שאם אדם רואה שאין בסביבתו אנשים יראי ה´, עדיף שיגור לבדו במדבר.
לכן, נראה לי שאת מעמידה את עצמך במצב כמעט בלתי אפשרי. ברור שעל אף שאיפותיך הנעלות והגדולות להישאר מאמינה ושלמה בדרכך, הרי החיכוך היומיומי עם אנשים שאינם חולקים אתך אותם אמונות, יעורר אצלך תמיד את הרצון להיות כמותם, ולעשות את הדברים שהם עושים.
הפתרון לבעיה זו הוא גם בביסוס האמונה בדרכך בתוכך פנימה באמצעות לימוד וחזרה על העקרונות שאת מאמינה בהם, אך נראה לי שבכך לא די. חשוב שתבני לעצמך חברה משלך, אשר דומה לך בהשקפתך. נסי למצוא חברות דתיות אשר יחלקו איתך עולמות אמוניים דומים.
בנוסף, אם ישנם דברים המושכים אותך בעולם החילוני, אינך חייבת בהכרח למחוק אותם לחלוטין מחייך. יש לבחון כל דבר לגופו האם ניתן להשתתף בו בלי לפגוע ברמתך הרוחנית, או במקרים אחרים למצוא תחליפים נאותים המצויים בעולם התורני שיספקו את שאיפותיך ורצונותיך (לדוגמא – אם את אוהבת פסטיבלים וכדו´, יתכן שתיהני גם מאירועים דומים אשר מתקיימים בהשתתפות זמרים דתיים ומכילים תכנים של קדושה ביחד עם רמה אומנותית גבוהה).
אשמח לשמוע ממך, אם יש לך התלבטויות ספציפיות ביחס לדברים שונים המושכים אותך בעולם החילוני, ואשר ניתן לחשוב ביחד כיצד להתייחס אליהם.
חזקי ואמצי ואך טוב!
שפרה
shiframish@gmail.com


כתבות נוספות