שאל את הרב

אל תשליכני לעת זקנה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/03/09 23:46 יג באדר התשסט

שאלה

שלום!

"אל תשליכני לעת זקנה, ככלות כוחי אל תעזבני"

יצא לי לחשוב שההבנה שיוצאת מהפסוק הנ"ל יוצרת דימוי ש (ח"ו) הקב"ה הוא הבוס הקשוח, וכשאנחנו עבדיו מזדקנים- אנחנו כבר פחות שמישים ולכן מבקשים ממנו שלא יעזוב אותנו.

והרי ה' הוא אל רחום וחנון, ובעבודת ה' הגיל הוא לא מה שמשנה, כי גם עדם שלא יכול לקום מהמיטה יכול לעבוד את ה' בצורה טובה..?

תשובה


שלום וברכה!

כשדוד ברח מפני אבשלום הוא חיבר את המזמור שבו נאמר: "אַל תַּשְׁלִיכֵנִי לְעֵת זִקְנָה כִּכְלוֹת כֹּחִי אַל תַּעַזְבֵנִי"(תהלים עא,ט).

הזקנה מוזכרת, בתנ"ך ובדברי חז"ל, פעמים רבות כנקודת שיא בהתפתחותו של האדם - הזקן הוא אדם מכובד וחכם, הוא המנהיג בעל הידע והסמכות.יחד עם זאת הזקנים מופיעים לעתים גם כחלשים ,חסרי היכולת והם מתפללים לקב"ה שלא יעזוב אותם – רבי דוד ובנו רבי הלל אלטשולר, פירשו: "לעת זקנה - לבל יאמרו כל מה שנתחזקתי לשעבר היה בכוח ידי ולא ה' פעל כל זאת ולזה לא נשאר בחזקי בעת הזקנה כי תש כחי" (מצודת דוד עא, ט). ריבונו של עולם: לא למעני אני מבקש שתמשיך לתת לי כוחות ולהצליח את דרכי, הקב"ה, למענך אני מבקש זאת בכדי להמשיך לקדש את שמך ושלא חס ושלום יתחלל שמך מתוך שיאמרו שכל גבורותי ומעשי באו מכוחי הטבעי, ועכשיו מכיוון שזקנתי ונחלשתי אין ביכולתי לעשות את שעשיתי עד כה.

כפי שכתבת, אכן ניתן לעבוד את הקב"ה באופן מלא גם כשהכוחות הגופניים חלשים ביותר. אולם כוונת התפילה של דוד, היא בקשה מאת ה' שיחזק גם את כוחותינו הגופניים בכדי שנוכל להמשיך במעשינו ולקדש שם שמים.

ברכת ה' עליך,

ירון

Benzvi613@gmail.com

כתבות נוספות