שאל את הרב

אכילת אוכל שהוכן ללא נטילת ידיים בבוקר

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 27/11/11 15:53 א בכסלו התשעב

שאלה

איך אפשר לאכול במסעדה אם אני לא יודעת אם הטבחים שם או המלצרים נטלו ידייים בבוקר? כי אם הם לא נטלו אז האוכל לא טוב או משהו כזה? וכנ"ל לגבי האוכל בביתי או אצל חברה, אני לא בטוחה שמשפחתי או משפחת החברה נוטלים יידים בבוקר

תשובה

שלום
בתלמוד מסכת שבת (שבת קח, ב) נאמר שיש להזהר לפני נטילת ידיים שחרית שהידיים לא יגעו בפה, בחוטם, בעין או באוזן, ולא בכל פתח אחר מפתחי הגוף, מפני שרוח-רעה שורה על הידיים לאחר השינה, והיא עלולה להזיק לאותם האברים. ורק לאחר שיטול האדם את ידיו שלוש פעמים לסירוגין, תסתלק רוח-הרעה מידיו, ושוב אין סכנה אם יגע בידיו באחד מהאברים הנזכרים.וכשם שאין לגעת בפה לפני הנטילה, כך גם אין לגעת באוכל או במשקה לפני הנטילה, מפני שהאוכל נכנס לתוך הגוף.

בדיעבד לרוב הפוסקים מותר לאכול מאכלים שנגעו בהם לפני נטילת ידיים. ועוד, שכל אדם בימינו רגיל לשטוף את ידיו לפחות פעם אחת בבוקר. וגם שטיפה אחת מועילה להחליש את הרוח הרעה כך שלפחות לא תזיק למאכלים. ועוד שיש פוסקים, וביניהם הרמב"ם ומהרש"ל והגר"א, הסוברים שרוח הרעה שדיברו עליה חכמים - בטלה ונעלמה מהעולם.

לכן [להלכה, מותר לקנות לחם או מוצרי מזון ממקום שאין ידוע אם עובדיו מקפידים על נטילת ידיים שחרית שלוש פעמים. וכן מותר לקנות לחם במכולת, שיתכן שכמה אנשים שלא מקפידים על נטילת ידיים שחרית, נגעו בו לפני כן. וכמו כן מותר לאכול בשמחות שבהן מגישים מלצרים שלא ברור אם הקפידו ליטול ידיהם כדת בשחרית].

ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיינו בספר באתר ישיבה
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=410

כתבות נוספות