שאל את הרב

איך מסבירים למישהי על שמירת נגיעה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/01/06 10:29 ב בשבט התשסו

שאלה

שלום!

יש לי חברה שרוצה הסבר למה שומרים נגיעה, ומה הטעם בזה, לטענתה זה חסר משמעות, ניסיתי את כל התשובות הפאשריות שאני מכירה, וכמובן- שזו ההלכה וחייבים להשמע לה, גם אם אין לנו תשובה, היא טוענת שהרבה דברים בהלכה איננו עושים,

היא גo אומרת שאני חיה בתוך בועה, וכשיהיה לי חבר אני אבין שאי אפשר לשמור נגיעה, והיא, שכבר עברה כמה חברים מבינה עד כמה זה קשה, יותר מכך, היאאומרת שאני, וכל אלה ששומרות נגיעה משלות את עצמנו, כי אין גבר בעולם שמסוגל לשמור נגיעה עד שיתחתן,

ושאי אפשר להתחתן עם מישהו בלי להכיר אותו קודם גם ב"נגיעות"...

יש לה תשובה "טובה" לכל מה שאני אומרת לה, מדובר בבחורה שקוראת לעצמה "דתית"...בהגדרה שלי היא "שומרת שבת על אש נמוכה"...

ז"א- גם בזה היאר מחפפת לא מעט, היא עצמה לא תחזיק את הפלאפון, אבל אם ישמיעו לה צלצול חדש, היא לא תסרב, יותר מכך, היא קוראת לעצמה בחורה עם כבוד...

ושטוב לה עם איך שהיא...

הנקודה היא לא שטוב לה, אלא שהיא חושבת שמי ש"דוס"- רע לו והוא לא אומר את זה, ויש איסורים שסתם מוסיפים בלי שום סיבה, והטיפשי מכולם הוא שמירת נגיעה

היא מביאה לידוגמאות מאנשים ששמרו נגיעה והיום הם כבר לא, ולא עוזרים לה מליון אנשים נוספים ששומרים נגיעה כל חייהם (כי זה לא יכול להיות, ואין דבר כזה...)

לעומת זאת היא אומרת שהיא יודעת שהיא לא מושלמת מבחינת דת, והיא יודעת על כל מה שלא טוב בה, אבל היא תשתנה מתי שהיא תחליט לבנות את עצמה...

היא בת 17...

איך אפשר להסביר לה ש"לבנות את עצמה" היא צריכה עכשיו?

תשובה

לשואלת היקרה שלום רב!
קודם כל רציתי לשבח אותך על הרצון הכנה שלך לעזור לחברה שלך, ואף את הרצון שלך להבין מה הטעם לאיסור מיוחד זה. כל הכבוד!

אני חושבת שנכון יהיה לברר מה היחס של היהדות לכל הנושא של הקרבה בין המינים לפני החתונה, ולאחר מכן ללבן מהי הגישה המעשית הנכונה.
היחס הפנימי שלנו לעניין הוא הרבה פעמים צבוע. ואסביר: היצר בדרך כלל מערים על תחושותינו לגבי ערכים. את יכולה להגיד לעצמך - אני לא יכולה ליחס ערך מוגזם לכל פעולה שלי, אחשיב מדי ואחשוב הרבה על התנהגותי. אז מה אם "גנבתי" נשיקה פה ושם, חיבוק באולם חשוך בקולנוע זה לא כזה משמעותי.
אומר השכל: זו בעצם פעולה פיזיולוגית, כמו לאכול-צורך פיזי שיש למלאו.
מאידך-לא פעם אנו שומעים את עצמנו אומרים:לא אנוח עד שאשיג נער זה, אני נדלקתי עליו.
אפילו פעולה כזאת של מחשבה ממלאת את מחשבותינו ואת כל סדר יומינו, עד כדי אי יכולת להתרכז בדברים החשובים באמת.
התורה, שהיא תורת חיים המדריכה אותנו מהי הדרך הנכונה לחיות את חיינו מתייחסת ליצר בדרך בריאה. הקדוש ברוך הוא ברא אותו על מנת לשתף את האדם במעשה היצירה האלוקית, לצורך פריה ורביה שכה חשובים למען המשכיותינו.
התורה רואה בנגיעה פשוטה בהחלט דבר לא טוב, מתוך הכרתו של בורא העולם עם נפתולי הנפש ויצריה כמובן שהוא גם יודע הכי טוב מה שיעור הפגיעות של האדם לגבי תשוקות מיניות וממילא גם מה מערכת ההלכות שתבלום את פיתויי היצר. אם נשתמש ביצר זה,בלא ריסון מתאים, או שלא בעתו-כוח עצום זה יכול לבער ולכלות את העולם.
אבל אם נשתמש בו בזמן הנכון - הרבינו חיים ושמחה!
הבחירה בידינו!

כל נגיעה מיותרת, מחשבה שלילית, מעשה שהוא לא כ"כ טוב-משפיעה אפילו יותר ממה שאת חושבת על הנפש העדינה שלנו.אנו מחויבים בציווי הבורא לעדן כוחות אלה ולהפנותם לאפיקים חיוביים.
ראי עוד באריכות:
מגע הקסם: http://olam-jew.com/word/maga.doc
לגעת ביהלום : https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=64735
איך להסביר לחניכות שלי את איסור נגיעה? https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=56559
החניכים לא מבינים למה לא לגעת: https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=75171


לגבי חברתך-אני חושבת שתשובות שלך אליה כגון:"זו ההלכה" ו"חייבים לשמוע לה" לא יספקו אותה.
אולי אפשר להראות לה דוגמאות חיות מאנשים שומרי תורה ומצוות- באופן כללי ככל שמשפחה היא יותר קשורה לקב"ה כך אחוז הגרושים הכי נמוך, מספר הבגידות-מועט והחיים המשפחתיים-הדוקים. ככל שאנשים יותר יונקים את התרבות שלהם מהתרבות המערבית - להיפך. זהו ה´סוד´ העצוב והידוע של הדור שלנו.
אני אישית מציעה לא להכנס לדיונים וויכוחים, אלא לנסות להסביר מהכיוון היותר רגשי,היותר מעניין, אולי אפילו ללכת לשיעור בנושא זה ביחד איתה.
מצידה של חברתך,היא אינה רואה אפשרות שהיא תהיה מושלמת אז למה להתאמץ?
האמת היא, שלדעתי, השלמות היא בהשתלמות. על ידי שמתגברים על מכשולים ומתגברים על פיתויים באמת ניתן להגיע לשלמות בעבודת השם.
אין זה אומר שחברתך תהפוך ישירות למושלמת,או את, אם תעשי כן, אבל זהו תהליך ארוך, שבכל יום תוכלו להתקרב עוד צעד אל השם יתברך.
אני מאחלת לך שתזכי לחזק ולהתחזק בעבודת השם!
בהצלחה בהמשך! שלי. shellykz@walla.com





כתבות נוספות