שאל את הרב

איך להיות בשמחה??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/08/06 23:35 ו באלול התשסו

שאלה

בס"ד

שלום,

יש לי בעיה... כבר כמה זמן שאני מנסה לעבוד על מידת השמחה שלי. ברוך ה' בסה"כ אני דיי מצליחה. אפשר להגיד אפילו שיש לי רגעים שאני פשוט מאושרת! (למרות הכל...). הבעיה היא שיש דברים שפשוט מתסכלים אותי. אני פשוט לא יכולה לחוות את הדברים האלו ולהיות שמחה. באמת שבהמון מצבים גרועים אני מצליחה לחשוב על זה שהכל לטובה ושלקב"ה יש סיבות למה שהוא עושה, אבל יש דברים (אני יודעת מה הם, אבל באמת שאני לא מצליחה לחשוב על דרך שלא לחוות אותם) שפשוט הורסים לי הכל!

מה אפשר לעשות?!?!

תודה רבה רבה!

תשובה

שלום לך.
דבר ראשון מגיע לך כל הכבוד על השתדלותך בעבודה על מידת השמחה. אין שום ספק שזאת מידה חשובה מאוד, במיוחד בימים אלו. אבל גם ככה, מותר להיות לפעמים בצער על דבר שקורה לנו או לאחרים סביבנו. ואפילו שלמה המלך, החכם מכל אדם אמר "עת לבכות ועת לשחוק". זה לא פסול. יותר מכך, יש מצבים שבהם אנחנו צריך להיות בצער. בתשעה באב´ לא שמחים, ומי שחס וחלילה נפטר אדם קרוב אליו מצווה לשבת שבעה. גם אחרי ארועי הקיץ האחרון היה מן הראוי לכולנו להיות בצער על כל מה שקרה.
מה שחשוב הוא שבאופי שלך תהי אדם שמח. תאירי פנים לכל אדם. כך שגם כשקורה משהו שמעציב אותך, לא ישפיע זה על מהותך כאדם שמח, אלא יהיה זה רק שינוי חיצוני חולף.
כמובן גם שכדאי תמיד להתסתכל על כל מה שקורה ולחפש נקודות טובות. כמו פוליאנה מהספר (ספר קריאה ממולץ בהחלט) שתמיד מצאה בכל דבר משהו טוב. לדוגמא - נתקעתי פעם באיזו צומת שכוחת אדם, באמצע שומקום, בדרך לשומקום רחוק יותר... מה טוב בזה? איזו יופי שיש לנו ארץ כ"כ גדולה ויפה וכזאת מלאת מרחבים.
וככה תמיד אפשר להסתכל על הנקודות הטובות, גם בדבר עצמו וגם בדברים מסביב. לדוגמא גם אם קרה כך וכך, אבל השמש בחוץ זורחת ויש יום כ"כ יפה, אז מה זה בכלל משנה? אצלנו במדרשה גם היתה נפוצה מאוד האמירה ´מה זה לעומת הנצח?´ ובאמת רוב הדברים היא מתגמדים לעומת הנצח...
נקודה אחת אחרונה וחשובה מאוד, לא לתת לעצבות לסחוף אותך. כלומר גם אם את מרגישה שנכשלת בדבר מסוים, והוא גרם לך להיות ממש עצובה, אז בסדר, לא צריך להתעצב בגלל שלא הצלחת להיות שמחה, כי ככה רק נסחפים לתוך העצב.
בתקווה לשנה מלאה שמחה ובשורות טובות לכל!
אם תרצי לשאול או להגיב,תוכלי לכתוב לכתובתי.
שנה טובה ומתוקה!
עדה
ada@jct.ac.il

כתבות נוספות