שאל את הרב

איך להביא חניכים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/04/07 13:36 כח בניסן התשסז

שאלה

שלום.

אני מדריכה של שבט מעפילים ויש לי בעיה שאני אשמח לקבל עצה...

אני ועוד שני מדריכים שאיתי נכנסנו לא מזמן לשבט שהיה דיי גדול אבל בשנה וחצי האחרונות הוא "התנדף" מחוסר מדריכים..ומצב נתון הוא שיש 3-4 חניכים בשבת ודווקא באמצע שבוע יש בסביבות ה6-8 חניכים...כשיש להם פוטנציאל להרבה יותר!

הבעיה היא שהחניכות "חורשות" (והן רק בכיתה ז!)והבנים פשוט לא באים כמעט..

אני ממש משתדלת עם המדריכים שאיתי לפתח קשר אישי וגם להתקשר להודיע על פעולות..

הם פשוט לא באים (למרות שהם אומרים שהם יבואו) ואני מרגישה שהם רוצים אבל משהו עוצר אותם..

אני אשמח לעצה לבעיה הקנטנטנה שלי בהקשם ואני לא חס וחלילה כותבת מיאוש(אחרי הכל זה רק התחלה).

תודה,

מדריכת שבט מעפילים.

תשובה

שלום לך,

ראשית מזל טוב על התפקיד החדש והמון בהצלחה בעשייה החשובה... (את המכתב למדריכים קראת? https://www.kipa.co.il/noar/n_show.asp?id=2741)
אני שמחה לשמוע שאת מלאת מרץ לעשות ולא מתייאשת למרות הקשיים של ההתחלה. זה לבד נראה לי מפתח להצלחה!

קודם אנחנו צריכים להבין למה הם לא באים... אל תשכחי שהם היו רגילים במשך תקופה ארוכה לא לבוא - הם מצאו לעצמם פעיליות חלופיות, מסגרות אחרות, דברים אחרים לעשות.... זה סוג של הרגל, והרגלים קשה לשנות. קשה לצפות מהם שפתאום הם יתחילו לבוא לסניף בהמוניהם...
מעבר לזה - אסור לנו לזלזל בכמות החניכים שמגיעים - הם באים ואנחנו צריכים לתת להם את המקסימום! אנחנו יכולים לעשות איתם עבודה מדהימה...
מדריך לא נמדד בכמות החניכים שיש לו בשבט, אלא בתהליך שהוא עובר איתם. והנסיון שלי הראה לי שכשעוברים תהליכיים אמיתיים, כשמתעסקים בדברים אמיתיים, כשנוגעים בנקודות נפשיות ופנימיות, כשמביאים לחניכים את אור התורה, כשאנחנו כמדריכים מתעסקים בָּאמת - אז חניכים באים! כי זה מה שהם מחפשים...
אם הם היו מחפשים כיף - לסניף לא היה מה להציע להם (לפלייסטיישן, לטלוויזיה ולמחשב יש יותר כיף להציע...), החניכים מחפשים קשר אנושי, והם מחשים אמת - וזה הסניף יכול להציע להם בגדול (כמובן שגם את זה צריך לעטוף בעטיפות של כיף, אבל לא על חשבון התוכן ששמים בתוך העטיפה...)

כתבת שאתם משתדלים להרבות בקשר אישי, ונראה לי שאכן זו הדרך האמיתית - ליצור עם החניכים קשר גם מחוץ לסניף (מי אמר שלחנך אפשר רק אם מגיעים לסניף עם כחולבן ועניבה כל שבת?)...
ואם באמת יש לכם כבר קשר עם החניכים, גם אם אלה שלא מגיעים - אפשר לשאול אותם! "למה לא באת? היית חסר...", "חבל שלא הגעת, קרה משהו?", "ממש חיכיתי שתבואי..." וכד´. לנסות להבין מהם למה הם לא באים, וגם לשדר להם שהם חשובים לכם, וחשוב לכם שהם יגיעו.

אחרי שתעשו עם עצמכם את הברור - מה יש לכם להציע לחניכים, ותשדרו לחניכים שבאמת אכפת לכם, כדאי לתכנן ´מבצעים´ - כל מיני מבצעים לגיוס חניכים (כמו שעושים לחניכים בכיתה ד´ בשביל שיגיעו לסניף, רק ברמה שמתאימה לחניכים שלכם...):

א. לתכנן טיול שבטי, ולהגיד לחניכים שתוכלו להוציא אותו רק אם במשך תקופה מסויימת יגיעו X חניכים לסניף (ורק מי שמגיע בתקופה הזו יוכל להצטרף).

ב. לבקש מהמורה של החניכים שייתן לכם רבע שעה בשבוע שבו תוכלו להעביר משהו חמוד וקצר לחניכים (אפשר על פרשת שבוע למשל) - כך החניכים יכירו אתכם יותר מקרוב, ואולי דרך זה יגיעו לסניף.

ג. לברר אם יש להם מקום מפגש, ולהגיע לשם להתחבר איתם.

ד. בקשר לבנות שחורשות - להשיג לוח מבחנים שלהם ולדאוג לקבוע פעולות בזמנים שהן יכולות. בנוסף - את יכולה להציע להן לעשות יחד איתן ´קבוצת לימוד´ לקראת מבחן (ולקיים אותה בסניף!). כך גם חיזקת את הקשר איתן, וגם הן ירגישו יותר מחוייבות אלייך.

והכי הכי חשוב - לחזק בעצמך כל הזמן את האהבה אליהם ואת האמונה בהם...

וכמובן - כמו בכל דבר - להתלל על זה!!! הרי את רוצה לעשות טוב - בקשי מ-ה´ שיעזור לך בזה...

אני מפנה את השאלה גם לגולשים - אולי יש להם רעיונות נוספים...



המון בהצלחה,

חני, חברים מקשיבים

hmt@shoresh.org.il

כתבות נוספות