שאל את הרב

איך זה שמהרב קוק יצאו פשרנים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/11/06 00:34 כח בחשון התשסז

שאלה

אני לומד בישיבה חרדית ובעבר למדתי בתיכון דתי ורציתי לשאול איך קרה שמהרב קוק הקדוש והצדיק יצא מהלך של דתיים פושרים שמצד אחד שומרים מצוות ומצד שני לא מקפידים על דברים מסויימים

תשובה

שלום וברכה,
ישר כח על הרצון לברר את הדברים.
העובדה שיש אנשים ששומרים מצות אך לא מקפידים על דברים מסוימים אינה נובעת מתורת הרב קוק, אלא מכך שאותם אנשים גדלו במקומות שבהם לא היה דגש על עבודת ה', או במקומות בהם היתה השפעה גדולה של התרבות המערבית. תנועת ההשכלה למשל, שהביאה למשבר רוחני גדול בעם ישראל, התחילה זמן רב לפני הרב קוק, ואת תוצאות המשבר הזה אנחנו חווים עד היום.
לכן, איני יודע מדוע אתה תולה את המשבר הרוחני בעם ישראל ברב קוק. הרי ההיפך הוא הנכון, בזכות תורת הרב קוק, ובזכות תלמידיו ותלמידי תלמידיו שהפיצו אותה, יש אנשים רבים מאוד שמחוברים לשמירת המצוות, ברמות שונות, מה שלא היה בלי האור הגדול שהראה להם הרב קוק. המציאות היא שבאופן כללי - ככל שאנשים לומדים יותר לעומק את תורת הרב קוק הם גם יותר מקפידים על קלה כבחמורה. כמובן, החידוש העיקרי של הרב קוק אינו שמירת המצוות, זה דבר פשוט ומוסכם, אלא היכולת להאיר את מהלכי הדורות האחרונים במבט של אמונה.
הדברים שכתב הרב קוק הם חיוניים לדור של גאולה, שכן הוא היחיד שעסק ביסודיות במשמעות המעבר מהגלות לארץ ישראל, על כל המשתמע מכך בחיים הפרטיים והציבוריים. בזכותו יש לנו מפתחות לדברים חשובים מאוד בדורינו, ובלעדיהן היינו נבוכים ללא מוצא, או שהיינו פשוט אומרים שאנחנו עדיין חיים בגלות, מתעלמים מחסד ה' שנעשה עלינו, ולא יודעים כיצד להאיר את התורה במציאות החדשה שבה אנו חיים.
יכול להיות שיש גם אנשים שמוצאים הכשר לפשרנות דתית בסיסמאות ובדברים שהם שומעים בשם הרב קוק, בלי להעמיק בהם, אך תופעה זו הינה תופעה כללית שאדם נתלה בדברי התורה כדי להכשיר דברים שהוא עושה. גם על התורה כולה נאמר "לא זכה נעשית לו סם המוות", "ישרים דרכי ה', ישרים ילכו בם ופושעים יכשלו בם", ועוד מאמרים דומים.
הייתי שמח מאוד להאריך אבל הזמן הקצר והעומס הגדול אינו מאפשר לי. אם יש צורך אשמח לכתוב עוד,
יעקב,
yaakov@makshivim.org.il

כתבות נוספות