שאל את הרב

אזעקה של רכב בשבת

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 09/12/09 00:21 כב בכסלו התשע

שאלה

כאשר אזעקת הרכב מצפצפת במפתיע באמצע הלילה בשבת ומעירה את השכנים ברחוב, על כל המשתמע מכך, ואין מה שיעצור את האזעקה למעט שימוש בשלט ולחיצה על הקוד בתוך הרכב. וכן כאשר פותחים את דלת הרכב נדלקת מנורה.

עקב הנזקים שעלולים להיגרם לכל דיירי הרחוב וכן לבעל הרכב, האם כשאין דרך אחרת מותר לעצור את האזעקה בדרך הזו?

תשובה

שלום לך
כיוון שמדובר בצורך גדול שקשור למצווה עונג שבת של כל הבתים שבסמוך, מותר להפסיק את פעולת האזעקה על ידי שינוי ואז האיסורים הופכים להיות "שבות דשבות"
ולהלן הרחבה ומקורות מספר פניני הלכה שבת מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א.
בברכה אייל משה

"אזעקה שהחלה לצפור בשבת מחמת נגיעה במכונית או כניסה לא זהירה של אדם לבית. אם האזעקה עומדת להפסיק לצפור תוך זמן קצר, אין היתר לעשות פעולה כדי לכבותה. אבל אם היא עומדת לצפור זמן רב, וקולה גורם צער רב לאנשים, שאינם יכולים לישון ואינם יכולים להירגע, כיוון שיש בזה צורך גדול שקשור גם לצרכי מצווה של עונג שבת, מותר להפסיק את פעולת האזעקה על ידי "שבות דשבות" כלומר על ידי כיבוי האזעקה בשינוי, כגון שילחץ על כפתור השלט באמצעות מקל. שכן עצם כיבוי האזעקה הוא איסור חכמים, הואיל ואין זו מלאכה שצריכה לגופה ואפילו אם בעקבות כיבוי האזעקה נדלקות נורות לרגע, כיוון שאין בהן צורך, הרי זה "פסיק רישא דלא ניחא ליה". לפיכך מותר לכבות את האזעקה בשינוי. ואם האזעקה פועלת בלילה, גם למשך זמן קצר, יש בכך הפרעה גדולה מאוד למנוחת השבת, ומותר לכבותה בשינוי (עיין אהלה של תורה או"ח כג. הרב ליאור כמובא בקדושת השבת ח"א ע' 303).
ואמנם יש שאסרו זאת, ורק על ידי גוי הקילו. ואם השכנים החילוניים מאיימים שיקראו למשטרה ויגרמו ליותר חילול שבת, יאמרו להם היכן השלט ואם ירצו יכבו את האזעקה (מלכים אמניך י, ו).
אולם להלכה, כיוון שמדובר בצורך גדול שקשור למצווה, מותר להפסיק את פעולת האזעקה על ידי "שבות דשבות"

כתבות נוספות