שאל את הרב

אופטימיות

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 28/01/07 14:58 ט בשבט התשסז

שאלה

שלום רב ותודה רבה על כל מה שאתם עושים.

אם אפשר בבקשה כל מיני סיפורים, עצות או אפילו ספרים או אתרים - מה שבראש שלכם...

איך להיות אופטימי? יש ימים שאני מגיע לביה"ס ואני לא מוקף חברים אז אני נהיה עצוב ולא כיף לי. אבל אני רוצה תמיד להגיע למצב שבו טוב לי (ומזל שרק זה הבעיות שלי) אבל אני לא מצליח.

מה לעשות?

תודה רבה מראש

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב!
בטרם אפתח בתשובה עצמה, ברצוני לברך אותך על עצם שאלתך. שאלה כמו ששאלת, מעידה על הרבה בגרות, כנות ויושר עצמי. אני מעריך את שאלתך, ומקווה שאצליח להשיב לך ולהועיל בתשובתי ככל הניתן.

ביקשת סיפורים, עצות או ספרים שיעזרו לך להיות אופטימי. בנושא זה, קשה לי לסייע לך. מצד אחד, ההיצע עצום ולא ניתן להקיף אותו.
מצד שני, כל אחד מוצא עידוד ושואב אופטימיות מדברים אחרים: יש מי שיתעודד מקריאת ספר טוב, משמיעת מוזיקה, משיחה עם חבר, מלימוד גמרא (כן, גם זה אפשרי) או מכל דבר אחר. יש סיפורים שמעודדים אחד ולא משפיעים על אחר וכו'. הואיל ואיני מכיר אותך באופן אישי, אין ביכולתי לתת לך עצות שיסייעו דוקא לך.

לכן, אנסה ככל יכולתי להציע לך כלים כלליים שתוכל להיעזר בהם, ולבחור מתוכם את אלה שמתאימים לך ולאישיותך.

ראשית, כדאי לך לחפש את האופטימיות בתוכך. סיפורים, עצות או חברים יכולים לעודד ולחזק בשעת משבר, אך חשוב שתוכל לשאוב עידוד מעצמך, ולא רק תחפש דברים חיצוניים שישפרו את מצב רוחך. כאשר אתה חש בעצבות, נסה להיזכר בחוויות משמחות שהיו לך, בדברים טובים שעשית או שאחרים עשו לך. כדאי לך לחפש בכל דבר את החיובי והטוב שבו. גם כאשר הכל נראה אפל וקודר, ניתן למצוא נקודה מסוימת של אור שניתן לשאוב ממנה עי דוד.

חשבתי על הסיטואציה שתיארת, על הגעתך לבית הספר ועל כך שאינך מוקף חברים. כתבת שכתוצאה מכך אתה נהיה עצוב. נסה לחשוב עם עצמך כיצד אתה יכול לשפר את המצב. האם אתה יכול לנסות ולהתקרב לחלק מבני כיתתך? האם העצבות היא כתוצאה מכך שאתה מרגיש בודד או בעקבות סוג של שעמום וחוסר מעש בזמן שאחרים נמצאים עם חבריהם? [אני מאמין בך, ובכך שהמפתח נמצא אצלך.]

שאיפתך היא להגיע למצב שתמיד טוב לך. לצערי, החיים מזמנים לנו אירועים שעלולים לגרום לעצב, עלולים להסתיר את הטוב. אך גם אז חשוב לזכור שכל עצב הוא בר חלוף, והכל תלוי בנקודת המבט. באיזה משקפיים אנו מסתכלים על החיים ועל מה שקורה לנו ומסביבנו.

לסיום, כפי שכבר כתבתי, אני מעריך את המודעות שלך לעצמך ואת הרצון שלך להוסיף שמחה ואופטימיות לחייך. אף על פי כן, אל תשקיע בכך אנרגיות מיותרות. כלומר, אל תשקיע מאמצים במחשבה על העצבות. [את מיטב כוחותיך תשקיע בבניה, בעשייה חיובית, בדברים שיגרמו לך להרגיש טוב ולהיטיב עם אחרים ובעז"ה תמצא בכך מקור לשמחה ולהסתכלות חיובית על המציאות.]

בברכת הצלחה,
מוטי, צוות ישיבת הר עציון
(המשיב אינו רב)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות