שאל את הרב

אולי חסידי סאטמר צודקים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/04/06 11:31 כח בניסן התשסו

שאלה

שלום רב.

בזמן האחרון עולות לי שאלות רבות לגבי צדקת הדרך שלנו, הדתיים- לאומיים.

בין השאר עלתה לי השאלה שאולי חסידי סאטמר צודקים בדרכם, הרי יש להם מקור הלכתי מוסמך, שבו כתוב במפורש שעל הקב"ה להעלות אותנו לארצנו, ולא אנחנו נעלה בעצמנו. אם נעבור על הלכה זו- בוודאי שיהיה לנו רע בארץ, גם מבחינת אחינו וגם מבחינת הפלסטינים ימ"ש וזכרם, לא?!?? הארץ פשוט לא מגיעה לנו כרגע...

וכך גם יותר בכלליות לגבי הדרך, אולי החרדים צודקים?!???

תשובה

שלום וברכה,

עד כמה שידוע לי, דעת הסוברים שאסור לעלות לארץ ישראל היא דעת יחיד של האדמו"ר מסאטמר זצ"ל (ועוד מספר מועט של תלמידי חכמים ההולכים אחריו), וזאת כנגד כל גדולי ישראל האחרים. ההלכה הפשוטה היא שיש מצוה לעלות לארץ, ועל מעלת מצוה זו האריכו רבות. אלא שהאדמו"ר מסאטמר מסתמך על דברי הגמרא שהקב"ה השביע את עם ישראל שלא יעלו בחומה (ביד חזקה ובכוח), ולכן הוא אומר שכיום אין לנו אפשרות לקיים את המצוה. ביחס לכך, כבר נכתב רבות מאוד מדוע איסור זה אינו שייך היום ואף לא בזמן הקמת המדינה.
אחד הטעמים המפורסמים לכך הוא שרש"י כתב שרק כאשר ישראל עולים "בכח וביד חזקה" יש איסור אך לא כשנעשה הדבר בהסכמת האומות, וברגע שהסכימו האומות בטלה השבועה.
את היסורים שאנו חווים בשנים האחרונות כבר צפו חז"ל במסכת ברכות דף ה עמוד א: "ארץ ישראל נקנית ביסורים", וכיון שנכתב על כך רבות אצטט רק את דברי הגר"א בענין, בספר קול התור חלק א´ אות י"ב:

"לדעת מראש כי אתחלתא דגאולה באה בדרך חבלים ונעימים... לדעת מראש כי בעקבות משיחא מכל צרה יוצאת ישועה, והישועה באה מתוך צרה... לדעת מראש כי ארץ ישראל נקנית בייסורים, אבל בזה היא נקנית ממש... עקבות משיחא באות בהפרעות ומכשולים מצד שרו של עשו וגם על ידי ארמילוס שר הערב רב, אבל בסופו נופל ביד שרו של יוסף... ולכן חלילה לנו לסגת אחור במשהו אם יהיה ח"ו איזה קושי, איזה מכשלה בדרך עבודתנו, ולהיות בטוחים כי דווקא ממנה יעקב יוושע, ומן המיצר נגיע למרחביה".

אם כן חזק ונתחזק, נמשיך ללכת בדרכו של הגר"א שעוד לפני התנועה הציונית דחף ועודד את תלמידיו לעלות לארץ ישראל ובזכותו קם הישוב הישן שהחל להפריח כאן את השממה, כשלא היו כאן שום ישובים יהודיים. נזכור את כל החסד שגמל עמנו הקב"ה בעשרות השנים האחרונות ואת המהפך האדיר בחיי עם ישראל, מעם נרדף ומבוזה לעם שנמצא בארצו וב"ה הולך ומתקדם בה (למרות הקשיים שאיננו מזלזלים בהם, צריך לזכור שעם ישראל הולך ומתקבץ בארצו, ושמעתי שלפי חלק מהאומדנים כבר רובו כאן, וגם ארץ ישראל הולכת ונבנית בכל שאר החלקים חוץ מאלו שנעקרו).
קישור בענין מצות ישוב הארץ:

http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=4019
לגבי הדרך החרדית בכלל ביחס לדרך הדתית לאומית ראי תשובה של הרב שמואל אליהו – דתי לאומי או חרדי?
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=31827

כל טוב,
יעקב.

כתבות נוספות