שאל את הרב

אוכל שבושל בשבת

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 25/12/16 06:49 כה בכסלו התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב

לפני קצת פחות מחצי שנה התחזקתי קצת והתחלתי לשמור שבת אחרי שהייתי חי חיים חילונים. אני גם עובד הייטק ואנשים סביבי עם רקע חילוני לגמרי ובלי מודעות לכלום, אבל שם אין לי בעיה להתמודד עם אוכל כשר, אני מאלץ את רוב החברה שאיתי ללכת למקום כשר.

לאחרונה אני מתמודד עם דילמות לא פשוטות, אני מוזמן כל הזמן לדודים שלי משני הצדדים של ההורים, איך מתמודדים עם זה שאני מוזמן לאח של אבא שלי אבל אני יודע שאשתו מבשלת בשבת? אחות של סבא שלי שגרה 20 מטר ממני ומבשלת במיוחד בשבילי אוכל שאני אוהב אבל לפעמים היא מבשלת בשבת?

אני לא רוצה להתנתק מהמשפחה, מאנשים שאוהבים אותי מאד, בעיות לא פשוטות שאתה גדל בסביבה חילונית.

תודה

עודד

תשובה

עודד היקר,
התרגשתי לקרוא על ההתחזקות שלך. התמודדות עם יחסי המשפחה בראשית התשובה היא אתגר בכלל לא קל. ברור לנו שהם לא עושים זאת דוקא נגדך, אך הם מכניסים אותך לבעיה מוסרית מבלי משים.
לפי ההלכה [אוכל שבושל בשבת אסור לאכול אותו].
דבר זה אינו קל למימוש בכלל, ואף לפעמים עלול לגרום לאי נעימות ולקשיים. אך חשוב לדעת שרק אם האדם אמיתי עם עצמו הוא זוכה באמת להתקדם. לכן, למרות הקושי, חשוב לדעת את ההלכה, ואת האמת, התורה.
אוסיף: דבר שבישלו אותו בשבת, זה אומר שנעשה בו חילול שבת, ונעשה בו פגיעה בה'. כיצד נוכל להנות במשהו שמהווה פגיעה באבינו שבשמים? דומה הדבר למישהו שקורא בחשק כתבה בעיתון שבה מתואר עלבון שמישהו העליב את אבא שלו, וכי אין בכך פגיעה באבא?
כמובן שאתה מבין שלא הכל אפשר לומר, וגם מה שאומרים צריך לשקול איך להגיד. אתה מכיר את קרוביך ואת הדינמיקה ביניכם. חשוב כיצד לומר להם את הדברים כך שיחזקו את ההבנה.
בדבריך אליהם נסה לבטא מצד אחד את ההחלטיות שלך, ומצד שני את הצער שאתה מאוד היית רוצה, אבל אתה לא יכול, ושאתה מאוד מבקש אם הם מוכנים למצוא את הדרך כך שגם אתה תוכל ליהנות ולהיות חלק מהמשפחה.
כמובן אתה מכיר אותם טוב יותר ממני, ואני סומך עליך שתבחר את הדרך הנכונה להעביר להם את המסר.
אודה לרב יצחק גרינבלט על עזרתו.
בהצלחה רבה

כתבות נוספות