שאל את הרב

תשעה באב וחורבן בית המקדש

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/07/18 20:45 יא באב התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב,

אתמול היה צום ט' באב ותהיתי לעצמי על משמעות הצום.

אנחנו אבלים על חורבן בית המקדש, צמים וסובלים. חשבתי לעצמי (אולי זה חוסר אמונה אבל עובדתית אני צודקת כי עד כה לא נבנה לפני כ2000 שנה ) שסביר להניח שהוא לא ייבנה בדור שלי. כלומר אם אני בת 23 אז נגיד בערך עוד כ60 שנה הוא לא ייבנה. הרי אין שום עבודה של אהבת חינם בעם ולהפך, אני מרגישה שבשנים האחרונות הפירוד והפילוג רק גדל.

ובקיצור שאלתי היא כזו, למה שאני אצום אם ממילא ההנחה היא שבית המקדש לא ייבנה בדור שלי (ולא אזכה לראות) ? האם זה בשביל העתיד כביכול לגלגול הבא ?

תודה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

הבה נניח שאת צודקת, אפשר שהוא לא ייבנה בימינו. הניסוח של ״אחכה לו בכל יום שיבוא״ אינו ניסוחו של הרמב״ם, ומדברי הרמב״ם עולה שניתן להאמין בביאת המשיח בלי לסבור שהוא יכול לבוא בכל רגע. כמובן שאין ו הדרך היחידה לאמונה בביאת המשיח, אולם ניתן לעשות כך, ולצורך התשובה נניח שאת צודקת,

ונדבר על פרשת השבוע:

כשהגזרה גזירה על המרגלים ללכת ארבעים שנים במדבר - מה היה עולמם האמוני ? מה הוטל עליהם ? מה הם היו אמורים לעשות ?

התשובה היא מאוד פשוטה: גם אם לא הם יגיעו לארץ - הם צריכים להמשיך לעשות את מה שצריך כדי שבניהם יהיו ראויים להגיע לארץ, ואם לא בניהם - אז בני בניהם וכדו׳.

לאמור, בכל דור ודור נבנית קומה חדשה. בין אם הקומה מתרוממת כלפי מעלה, ואז זה כמובן ברור, אך גם בדור שיש ירידות - בסופו של דבר יתברר כי גם לירידות יש תפקיד.

לפיכך, אנחנו ממשיכים לצום בשל התפקיד שלנו להעביר את החסר שקיים בנו מדור לדור, ואת הציפייה לבניין, ואת החובה לתקן את דרכינו כדי שזה באמת יתחולל. ואם חס וחלילה לא יבוא בדורנו - יבוא בדור הבא, ולעולם נאמין שהוא יבוא.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות