שאל את הרב

אני חוזר בתשובה, ולאחרונה יש לי חרדות סביב היהדות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/12/20 23:01 כט בכסלו התשפא

שאלה

שלום.

לפני כ-7 שנים חזרתי בתשובה. השנתיים הראשונות היו טובות, באמת, אך בגלל שלא הקשבתי לרב התחילו לי חרדות כתוצאה מלחץ בלימוד, והתרחקתי לפני שנה...

כיום קשה לי מאוד לתפקד עם החרדות.

איך אפשר להתקרב?? איך אפשר לעשות מה שנכון??

החרדה אצלי היא בעיקר בבתי כנסת ובבתי מדרש (נו טוב משם זה התחיל...) אבל בדיוק באותם מקומות שאני רוצה ללכת אליהם יש לי הרבה חרדה...

מה אפשר לעשות?

תודה רבה!

תשובה

שלום שואל יקר, ותודה שפנית אלינו עם השאלה הזו.

אתה בתהליך של חזרה בתשובה וכבר על זה תדע שאתה ראוי להמון הערכה. במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים! יש כח ומשמעות עצומים למעשים של חוזר בתשובה שקונה בעמל רב כל מצווה שהוא עושה.

כתבת שאתה שבע שנים בתהליך של חזרה בתשובה, וכמו ששמת לב זה תהליך שיש בו ירידות ועליות. בדרך כלל בהתחלה יש שלב של "ניצוצות" שבו אנחנו מסונוורים מהכניסה לעולם חדש ומרתק, ולא מרגישים בכלל את הקשיים. ומצד שני מאוד הגיוני שיווצר פחד: "אני כבר שנתיים לומד ולומד וכל הזמן מגלה עוד מצוות והלכות חדשות שלא הכרתי, מה הסיכוי שאני אצליח לקיים הכל? מה הסיכוי שאצליח לעמוד בדרישות הגבוהות של תפילות, לימוד תורה, הקפדה על ההלכה, תיקון המידות?" - זה כל כך קשה! מה הפלא שאתה מפחד?

אז מה עושים? הדבר שהכי מפליא אותי בעולם הוא ילדים, הם מגיעים לעולם כשאין להם שום יכולת והבנה איך להתמודד פה. תינוק לא יודע לעמוד וללכת, לא יודע להכין ולהשיג לעצמו אוכל והכי גרוע: הוא לא יודע אפילו לדבר ולהביע את עצמו וגם לא יכול להבין מה אחרים מנסים להגיד לו. זה כל כך מתסכל! סיטואציה כל כך קשה שמבוגרים רבים לא היו מסוגלים להתמודד איתה. ובכל זאת כל התינוקות מצליחים ללמוד ולהתקדם בקצב מסחרר! והכי מדהים שהם במצב רוח נהדר, הם צוחקים הרבה יותר מאיתנו. נכון שהם גם בוכים אבל לא תראה אף פעם תינוק שנמצא בדיכאון קליני או חרדות מהעתיד.

אז הרעיון הראשון שיש לי להציע לך הוא לנסות ללמוד מתינוקות. להבין שעליות וירידות הן חלק טבעי מהתהליך ולהתמקד במה שאתה עושה עכשיו ברגע הזה בלי לשפוט את עצמך, כמו תינוק שלומד ללכת.

יש גישות רבות לעבודת ה', וודאי שמעת על תשובה מאהבה ותשובה מיראה, ובטח גם כל מיני מושגים כמו החסידות, קבלה, תנועת המוסר ועוד ועוד. גישות שונות מתאימות לאנשים שונים ויכול להיות שהגישה שהכרת עד עכשיו התאימה לך עד לשלב מסויים ועכשיו הנשמה מחפשת מבט מזווית שונה או עמוקה יותר. זו עבודה למצוא את הדרך שתתאים לך, אבל זאת עבודה שמשתלמת. נסה לשמוע שיעורים של רבנים אחרים באיזור שלך ותראה אם יש דברים שיותר מתיישבים על הלב שלך. גם באינטרנט אפשר למצוא המון גישות ושיעורים מסוגים רבים.

אחרי כל הדברים האלה חשוב להגיד, אם אתה מרגיש שהחרדה פוגעת בתפקוד היומיומי שלך כדאי ונכון לפנות לייעוץ מקצועי, אני ממליץ ממש לפנות למוקד הטלפוני שלנו שם יוכלו לשוחח איתך ולייעץ ב"ליייב" וגם להכווין אותך לעזרה מקצועית אם תרצה.

אז אמרנו שלחזרה בתשובה, כמו לכל תהליך, יש עליות וירידות וזה בסדר. אפשר ללמוד מילדים על התמודדות עם קשיים ואתגרים, יש דרכים וגישות שונות לעבודת ה' והתפקיד שלך לחפש את הגישה שאתה מתחבר אליה וצומח ממנה. ואחרי הכל, חשוב לדעת לבקש עזרה כשצריך (גם את זה אפשר ללמוד מילדים).

מאחל לך המון המון בהצלחה בתהליך ובכלל, אתה מוזמן לפנות אלינו שוב בשאלה או רק כדי לעדכן מה שלומך.

אלי

כתבות נוספות