תפילת ערבית בזמן הגמרא

שלום לכב' הרב

שמעתי באיזה מקום שבזמן המשנה והגמרא, היו מתפללים ערבית מבעוד יום.

1. האם זה נכון וגם הרב מכיר זאת?

2. מדוע נהגו להתפלל אז כך? מפני שאור הנרות לא היה מספיק לתפילה?

3. האם ידוע מתי המנהג התהפך והחלו להתפלל ערבית בצאת הכוכבים?

תודה!

תוכן התשובה:

בס"ד

שלום רב,

'מבעוד יום' = מפלג המנחה - שעה ורבע לפני סוף היום, ולא קודם.

תפילת ערבית מבעוד יום, מפלג המנחה, זו שיטת רבי יהודה בגמרא (מתוך פניני הלכה): "זמן תפילת ערבית נתקן כנגד העלאת איברים ופדרים של קרבן התמיד על המזבח. נחלקו בדבר חכמים ורבי יהודה. לחכמים זמן מנחה עד הלילה, ומצאת הכוכבים הוא זמן ערבית. ולרבי יהודה זמן מנחה מסתיים בפלג המנחה, שהוא שעה ורבע לפני סוף היום, ומיד אחריו מתחיל זמן תפילת ערבית.

לכן גם כיום יכול אדם להתפלל ערבית מבעוד יום (המשך פניני הלכה): "למעשה, רשאי אדם לבחור לנהוג כחכמים או כרבי יהודה, ובתנאי שיאחז במנהג אחד. שאם ינהג כרבי יהודה, אזי יקפיד שלא יתפלל מנחה אחר פלג המנחה. ואם ינהג כחכמים, אזי יקפיד להתפלל ערבית אחר צאת הכוכבים. אבל אסור להתפלל מנחה אחר פלג המנחה כדעת חכמים, וערבית לפני צאת הכוכבים כדעת רבי יהודה. אף שלדעת רבי יהודה זמן תפילת ערבית וברכות קריאת שמע מתחיל מפלג המנחה, מכל מקום זמן קריאת שמע מצאת הכוכבים. לפיכך צריך המתפלל לפני צאת הכוכבים לחזור ולקרוא את שלוש פרשיות שמע אחר צאת הכוכבים".

התשובה התקבלה מהרב גלעד שטראוס, ר"מ באולפנת כפר פינס
כח בשבט התשפ
,
23 בפברואר, 2020
לקריאה נוספת
23.02.2020

1. יש מנהגים אחרים (שלום)

פסיקת הפניני הלכה במקרה הזה היא פסיקה אשכנזית. אולם עדות המזרח נהגו להתפלל בלי לקבוע מנהג מוחלט, כלומר זמן פלג המנחה הוא גם זמן תפילת מנחה וגם זמן תפילת ערבית אפילו באותו יום.
תגובת הרב:
מצטט לך המשך הדברים של הרב מלמד שמתייחס לנושא ההערה שלך:
בקהילות שונות, נהגו להתפלל מנחה וערבית ברציפות, בין פלג המנחה לצאת הכוכבים. בתקופת הראשונים נהגו כך בעיקר באשכנז, ובתקופת האחרונים בעיקר בספרד. רבים מגדולי ישראל הקשו על מנהגם והשתדלו לבטלו, שהרי הוא מנהג שסותר את עצמו, שהואיל והתפללו מנחה אחר פלג המנחה כדעת חכמים, אי אפשר להתפלל באותו הזמן ערבית כדעת רבי יהודה. ראוי לקבוע שיעור תורה בין מנחה למעריב, ועל ידי כך יזכו להוסיף בלימוד תורה ויקיימו את תפילת ערבית בזמנה. מכל מקום הורו האחרונים, שבמקום שההמתנה עד אחר צאת הכוכבים תגרום לפיזור המתפללים ולביטול תפילת ערבית, אפשר להקל להתפלל ערבית מיד אחר המנחה, כשכמובן שעל כל המתפללים לחזור ולקרוא את קריאת שמע אחר צאת הכוכבים.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

פעילות המשטרה צילום: דוברות המשטרה

מעל 7,000 דו"חות, 77 עסקים נסגרו: פעילות המשטרה נגד מפרי הסגר

קרא עוד