שאל את הרב

תפילה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 17/06/20 10:53 כה בסיון התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

הבנתי כי תפילת רבים הרבה יותר משפיעה מתפילת יחיד ושהבקשות של הרבים מתקבלות יותר מהר או בכלל מתקבלות ואילו אצל היחיד קודם כל בודקים בשמיים אם הוא בכלל ראוי לכך ולא בטוח שהקבה יענה לבקשתו בעוד שלתצפילת הרבים הוא יענה. אחרי שלמדתי את זה(במסגרת שיעורי תושבע בתפילה כמפגש) ממש קשה בתפילה, בתור בת שלא מחויבת להתפלל במניין ולרוב אני מתפללת מנחה בבית שלי עוברות לי מחשבות של למה אני בכלל "מתאמצת" אם הדבר בכלל לא ייענה או שאולי אני בכלל לא ראויה לבקש דברים כאלה. אני יודעת שדבר עיקרי בתפילה זה להודות לקב"ה ואת זה ב"ה אני מבינה ועושה אבל אני מגיעה למצב שבכלל לא נעים לי לנסות אפילו ולבקש בקשה, מה אפשר לעשות עם כך?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

יש יתרון לתפילת רבים, זה וודאי נכון.

כאשר נתקדם ונעמיק באמונתנו, נבין מדוע צורך הרבים חשוב לאין ערוך מצורך היחיד. דרך החיים של מאמינים גדולים לראות באופן טבעי את צורך הרבים קודם לצורכם הפרטי. למדים זאת מרבים וטובים שהקריבו נפשם ממש למען הכלל - למען עם ישראל:

החל מרבי עקיבא. המשך בכל מקדשי השם לאורך הגלות.

כיום אנו חיים לאורם של אצילי הרוח בדורנו, כמו טרומפלדור שבמותו אמר: "לא נורא, כדאי למות בשביל ארץ-ישראל", או רועי קליין שבעודו גוסס מפצעיו, זעק "שמע ישראל".

נחזור לתפילה שלך, וודאי אין מקום למחשבה שתפילת יחיד בכלל לא מתקבלת. זו וודאי טעות. את קובעת (ציטוט): "אצל היחיד קודם כל בודקים בשמיים אם הוא בכלל ראוי לכך ולא בטוח שהקב"ה יענה לבקשתו בעוד שלתפילת הרבים הוא יענה". המסקנה צריכה להיות שתפילת רבים תמיד נענית, תפילת יחיד לא תמיד נענית. אבל את הבנת שתפילת יחיד תמיד לא נענית. זו וודאי טעות.

מקורות רבים מעידים על הערך והחשיבות של תפילת יחיד. שלמה בתפילתו מציין תפילת 'כל אדם' (מלכים א פרק ח): "{לח} כל תפלה כל תחנה אשר תהיה לכל האדם לכל עמך ישראל אשר ידעון איש נגע לבבו ופרש כפיו אל הבית הזה: {לט} ואתה תשמע השמים מכון שבתך וסלחת ועשית ונתת לאיש ככל דרכיו אשר תדע את לבבו כי אתה ידעת לבדך את לבב כל בני האדם:"

חז"ל קובעים (מגילה ט"ו א'): "אמר רבי חנינא: לעולם אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך. דוד המלך ודניאל הנביא הדיוטות ברכום; ארונה ודריוש, ונתקיימו..."

לסיכום: הקב"ה רואה ללב - לפנמיות האדם, יותר ממה שאדם מסוגל לדעת על עצמו. הקב"ה רגיש יותר מכל רגישות של בני אדם. וודאי הקב"ה שומע כל תפילה שלך, כל פניה וכל רצון טוב. אסור לך לוותר על ההזדמנות הנפלאה לבטא את עצמך לפני ריבונו של עולם.

כתבות נוספות