שאל את הרב

מקבץ שאלות באמונה- על תפילה, אמונה ודתות אחרות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/06/20 21:17 א בתמוז התשפ

שאלה

1.איך אפשר להתפלל לקב"ה ולבקש ממנו דברים הרי הכול לטובה! ומה שלא טוב שקורה לנו זה גם לטובה! ואיך יש לנו אומץ להגיד לבורא עולם שהוא עשה משהו לא טוב ושאני מבקש ממנו שישנה אותו, ולמה הקב"ה רוצה שנתפלל?

2. איך אפשר בכלל להאמין? למה כמעט ורק הדתיים מאמינים באלוקים אם יש לו הוכחה הגיונית?

איך אפשר בכלל לדעת משהו בוודאות בעולם? לכל הוכחה יש הוכחה סותרת, יש כל כך הרבה דתות יש כל כך הרבה דעות.

האם אנחנו מאמינים מתוך הגיון או מתוך רגש?

למה הקב"ה ברא את העולם, כדי שנתקן אותו?! למה לו לברוא עולם בכלל ולמה מלכתחילה לא מתוקן ולמה לו לברוא אותנו.

והאם יכול להיות שכמו שאנחנו צודקים גם האסלאם צודק? והנצרות כלומר לקב"ה יש ברית עם כלים ודת בנפרד ולכל עם ודת הוא אומר שהיא היחידה

3. מי אמר שנולדתי צודק בתוך הזרם שטוען שיש אלוקים, בתוך הדת הנכונה בתוך המגזר הנכון ובתוך הזרם בתוך המגזר הנכון? - איך אפשר להאמין שדווקא אני נולדתי צודק למשפחת האמת? הרי אם הייתי נולד נוצרי אבא שלי היה משכנע אותי שאני צודק ואם הייתי נולד חרדי אבא שלי היה משכנע אותי שאני צודק.

תשובה

שלום בנימין!

שמחים שפנית אלינו. תודה על שאלותיך החשובות. אומרים ששאלה טובה היא חצי תשובה ואני חושב שאפילו יותר. לדעת לשאול שאלות טובות זה דבר שתורם לנו בכל לימוד שאנו לומדים ובמיוחד בשאלות יסודיות כמו שלך שנוגעות במהות הזהות היהודית-אמונית שלנו. ישר כוח!

אתה מציג כאן הרבה שאלות טובות. על איך פועלת התפילה, מהי האמונה ואיך יכולה להיות לנו ודאות בה. ומה ההבדל בינינו לבין הדתות השונות. אתה גם מפרט ולא חושש לשאול גם על הדברים שנראים הכי בסיסיים לכל אדם דתי.

וננסה לענות בקצרה על שאלותיך.

1. תפילה היא באמת פלא. מתנה נפלאה שהעניק לנו הקב"ה. אפשרות לשמור על קשר עם בורא העולם. במהלך שלוש תפילות החובה או בכלל כל זמן במהלך היום שאנו רוצים להתפלל אליו. אך אם הקב"ה מקבל את התפילה שלי זה אומר שהוא שינה את דעתו חלילה, והצלחתי ל"שכנע" אותו?

שאלה זו מבררת לנו לעומק את המהות של התפילה. התפילה היא הקשר שלנו עם בורא העולם. היא לא כספומט של בקשות והענות אליהם. אלא קשר ישיר, שיחה בלתי אמצעית, שהופכת אותנו לגדולים יותר. בעל 'ספר העיקרים' מסביר, שלפני שהתפללנו היינו במדרגה מסוימת שלא הייתה מגיעה לנו הבקשה. ועכשיו, לאחר התפילה, אנו במקום אחר לגמרי. מקום שבו הבקשה שלנו תתגשם ותהיה לטובתנו, תקדם אותנו ותועיל לנו. הקב"ה רוצה להיטיב לנו באמת, ולכן אם כשהוא ימלא את בקשתנו היא תגרום לנו להתרחק ממנו- הוא לא ייתן לנו אותה.

2. לשאלה דומה לשאלה שלך יש תשובה באתר שלנו. מוזמן לראות: https://www.makshivim.org.il/answer?id=961326 .

3. אתה מעלה כאן נקודה משמעותית. האמונה שלנו לא תלויה בהורים שלנו. ודאי שדרכם החינוכית משפיעה עלינו. אך עלינו לייצר על גבי קומה זו קומה נוספת. עמוד שדרה רוחני, עולם אמוני פנימי עשיר שימלא אותנו. ב"ה זכינו להיוולד כיהודים ויש לנו עולמות רחבים של ידע, כמות ספרים אדירה. ומעבר לכך, אנשים רבים שחיים את אותה יהדות כבר אלפי שנים במסירות נפש. אנשים שמחים ומאושרים, מלאים ומסופקים. כל כך הרבה עושר וגיוון של ישיבות ומדרשות, בתי כנסת וכו'. והכל נגיש לכולם- "כתר תורה מונח בקרן זווית וכל הרוצה יבוא ויטול". לא כמו בנצרות או באסלאם שזה שמור רק לאנשים הדת החכמים והרוחניים. התורה היא של כולנו. איש, אישה, נער ונערה – כולם מוזמנים לבוא ולמצוא את החלק המיוחד, האות המיוחדת שלהם בתורה.

ברשותך אגע בנקודה חשובה נוספת. מעבר לבירור רוחני-אמוני זה, בירור חיים שלוקח זמן ודורש לא מעט סבלנות. תהליך שלפעמים העובדה שאנו עסוקים רק בו דווקא מרחיקה אותנו ממנו. לכן חשוב למלא את חיינו בעשייה, לימוד של חול, תחביבים, חברים, משפחה, התנדבות ועוד. גם בלימוד תורה שהוא לא רק אמוני כמו סיפורי תנ"ך ועוד. כדי להצליח לברר נקודות אלו בצורה משמעותית חשוב למלא את חיינו בדברים נוספים. חיים בריאים מלאים ומשמעותיים הם בסיס שעליו ניתן לבנות קומה אמונית-רוחנית.

לסיכום, ניסיתי להתייחס לשאלותיך החשובות בנושא תפילה, אמונה ודתות אחרות. מקווה שהמענה יהיה מספק עבורך. מאחל לך המון הצלחה בחיים בכלל ובבירורים אלו בפרט. בנוסף, חשוב לדאוג במקביל לבירור זה למלא את הזמן ואת חיינו בדברים משמעותיים נוספים. חיים בריאים מלאים ומשמעותיים הם בסיס שעליו ניתן לבנות קומה אמונית-רוחנית.

עלה והצלח! מוזמן לפנות שוב!

כפיר

כתבות נוספות