שאל את הרב

תפילה בציבור וחודש אלול: איך להתחזק ולהתקרב בימים האלה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/10/19 20:08 ו בתשרי התשפ

שאלה

היי אני אלמוג. בכיתה י"ב אצלנו בכיתה יש תפילה משותפת אך בפועל זה מאוד מרדים ואתה לא מצליח להתרכז בתפילה בגלל כל הכנסות והיציאות של הבנות אז התחלתי להתפלל לבד בחוץ וכך אני הרבה יותר מתחברת אך מצד שני אני מבינה שיש חשיבות לתפילה בציבור ושיש לה הרבה יותר כח מה עלי לעשות?

ויש לי עוד שאלה: אני לא מצליחה להרגיש את חודש אלול ואני מרגישה שבמקום להתקרב להפך אני רק מתרחקת ואני ממש לא יודעת מה לעשות האם יש כמה טיפים כדי להתקרב לה'?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום אלמוג.

יישר כוח על שאילת השאלות הכול-כך חשובות הללו, בייחוד עכשיו בתקופת ימי התשובה. מקווה שהקבה יעזור לנו למצוא יחד מענה טוב ומספק. ברשותך, כדי להתייחס לכל נושא, ננסה לחלק עוד יותר את השאלות:

"היי... בכיתה י"ב. אצלנו בכיתה יש תפילה... זה מאוד מרדים".

מניח שאני לא מחדש לך שכיתה י"ב זה ה-זמן (ב-"ה הידיעה) של המעבר לסטטוס של בגרות.

לחץ של עומס בגרויות, בחירת כיוון להמשך החיים, רגשות שמסתובבות בבטן ושאלות ודרישות מעצמנו על עצמנו.

והנה מגיעה התפילה ואומרת "טיים אאוט! תזרקו את כל הלחץ הזה לצד - הגיע הזמן להתקשר לריבונו של עולם". ונוסף עליה תקופת אלול בו כתוב ש"המלך בשדה..."

לצערנו, במצב זה, תפילה שנאמרת שוב-ושוב-ושוב ואין בה שום שינוי, היא לא ממש הדבר הראשון שמעורר בנו עניין.

חשוב לדעת: זה בסדר גמור לא להיות 100% מחוברים לתפילה, מתחברים לאט-לאט, בצעדים קטנים עם ירידות ועליות. הקבה מביט בעיקר על המאמצים.

מסופר במשנה שחכמים הרגישו פחות או יותר את אותה ההרגשה, ומסופר שם על דרך להתמודדות: "אין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש. חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת - ומתפללים, כדי שיכוונו את ליבם למקום" (ברכות, פרק ה' משנה א').

לא שאני מציע לך לעמוד על רגל אחת לפני התפילה במשך שעה, רק אולי אפשר לקחת מזה כיוון, כמו לדוגמה: אם אפשר לנסות להתחיל להתפלל כמה דקות לפני הציבור, בשחרית ברכות השחר לבד, במנחה להוסיף סדר קורבנות...

ובכלל, יש סידורים עם מפרשים בצד לכל התפילה וספרים שעוסקים בנושא (אציין כמה בסוף), אפשר לקחת אותם בתור ספר לימוד בקביעות ובזמן חופשי,

דרך אחרת היא לבחור ברכה אחת או קטע יחידי בתפילה - להתמקד במשך כמה ימים (או יותר) בחשיבה – 'מה זה אומר? איך זה מתבטא לחיינו?' כל זה רק 5 דקות ביום.

וכשמגיעים לאותו קטע/ברכה – לא משנה אם יתפוצץ העולם, עכשיו זה רק אנחנו מול הקב"ה. כך מוסיפים לאט-לאט עוד קטעים, בקצב שלנו (קל לכתוב-לא קל לעשות, אבל אפשרי),

דרך אגב, ובכלל, ב"שומע תפילה" יש קטע בו אפשר לבקש על כל דבר בחיינו. והמלצה אישית: בימים אלה, לעיין לפני הסליחות ולפני יום כיפור בתפילה עצמה.

דבר נוסף, כשקוראים לעצמנו בקול (לא חזק, לא להפריע לאחרים) את מה שכתוב זה יכול לעזור לריכוז.

ואז באה שאלתך שדוחקת את מה שכתבנו: "לא מצליח להתרכז בתפילה בגלל כל הכניסות והיציאות".

לא הבנתי כל-כך מה הכוונה ל"כניסות ויציאות", אז אכתוב באופן כללי ומקווה שזה יעזור.

לפעמים קורה יוצא בכל מיני בתי כנסת אנשים (לאו דווקא צעירים) מפריעים למתפללים כי הם מדברים בתפילה.

דרך אחת: "להשש" אותם, דבר שלא תמיד עוזר ולפעמים מפריע יותר.

דרך שנייה: "להעיף אותם בנימוס", שלפעמים יוצר בעיות.

דרך שלישית: להתפלל בפינת בית הכנסת, במקום הכי רחוק שממנו לא רואים ולא שומעים את ההפרעה.

לא יודע איך זה אצלכם, אבל שוב חשוב לזכור – הקב"ה מביט בעיקר על המאמצים.

הערה: בעניין תפילה ביחידות - יש מחלוקת האם עדיף מניין כזה, או עדיף ביחיד מחוץ לבית הכנסת (לשמיעת החזן), או להשתדל להתפלל ביחיד בזמן שהציבור מתפללים.

מה שאין מחלוקת זה שהמקלים אומרים שיחידות עדיפה בזמן שמחפשים מניין שקט יותר, ולא מתפשרים (לא יודע אם זה אפשרי במקרה הזה).

ברשותך, נמשיך: "אני לא מצליחה להרגיש את חודש אלול... אני רק מתרחקת...יש כמה טיפים כדי להתקרב לה'?"

אם השאלה הזאת היא בעצמה לא טיפ להתקרבות לקב"ה – אני לא ממש יודע מה כן. מה הכוונה?

הפירוש של המושג "חזרה בשאלה" כיום הוא לא כל-כך מדויק. יהודי מאמין שואל תמיד שאלות. מצווה לשאול! (הגמרא למשל, מלאה בשאלות ותשובות). יש לאמעט ספרים ושו"תים בנושא אלול – רק צריך לחפש (גוגל יכול לעזור)..

השאלה היא מה עושים הלאה. אם לא מתאמצים ומנסים למצוא מענה בדרכים שונות, אז באמת רמת האמונה נחלשת.

ואחרי שמוצאים את התשובה – המצווה הבאה היא להשתדל לקיים מה שלומדים.

ועכשיו לטיפים, שקשורים גם לשאלת התפילה - אני ממליץ בחום להשיג וללמוד את הספרים הבאים (להתמקד רק באחד מהם):

אמונה:"איך לבנות חיים. חברותא במסילת ישרים עם הדר גולדין". עוסק גם במוסר וגם באמונה. "עיין ערך יהדות" – הרב חגי לונדין. מסביר באופן מעולה מושגי יסוד ביהדות. ואת "היי הרב" – הרב יוני לביא שאלות בנושאים שונים שנבחרו מאתר "חברים מקשיבים".

תפילה: "בסוד התפילה" – הרב ראובן פיירמן, אפשר למצוא בחנויות "דברי שיר".

סידורים עם פירוש, "תפילת יוסף" יש בו תרגום לכל מילה. סידור "רינת ישראל" עם הכוונות כיצד לקרוא, נושאים ומעט פירושים למילים לא מובנות..

מקווה שעזרתי. את מוזמנת לשוב ולשאול על כל נושא.

ב"הצלחה רבה בכול, וכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה!

דורון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות