שאל את הרב

תכלית חיים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/09/21 11:23 יח בתשרי התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב.

בעבר יצא לי לחשוב על לכל עניין של תכלית החיים ומשמעותם, ובאמת הגעתי למסקנה מסוימת(אם אפשר לקרוא לה ככה) וגם הרגשתי שיש לחיי שלי תכלית. אבל בזמן האחרון יוצא לי לחשוב על זה שוב-

מהי באמת תכלית החיים?- שמעתי הרבה פעמים שתכלית החיים היא לעבוד את ה' אז מה לגבי החילונים, איך אפשר להגיד שזוהי גם תכליתם בעוד הם לא מאמינים\מקיימים את זה? ואם הם אינם מקיימים אתזה זה אומר שאין לחיים שלהם בעצם תכלית? שהם לא מממשים אותה?

האם יש תכלית חיים אחת או או שלכל אדם יש תכלית חיים אחרת ? והאם זה משהו שהוא פרטי- כלומר לכל אדם יש תכלית חיים משלו או שזה כללי? ומהם?

ומה תכלית הגויים בעולם ?

תודה :)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

ההסבר להלן הוא בשיטת הרמח"ל והרב קוק.

הבורא הוא מושלם. המציאות האלוקית המושלמת 'חסרה' רק דבר אחד: השתלמות = הוספת שלמות. מי שאין שום חסרון בהוויתו האין סופית, לא יודע מה זה 'צמיחה', 'למידה', 'בניה', 'תיקון', 'התפתחות', 'תהליך'. בשלמות האלוקית אין מקום למושגים: 'הוספה', 'ברכה', 'שיפור', 'שכלול', 'תשובה' - אלו ערכים נכונים וחשובים, אבל יש להם מקום רק במציאות חסרה שיש בה תיקון ושכלול.

המקום החסר שרק בו יכולה להתקיים השתלמות הוא העולם שלנו, לשם כך נברא העולם, כדי לאפשר מציאות משתלמת. כדי שהקב"ה יקיים מציאות שבתוכה יש ברכה ושיפור, שכלול ותשובה, לימוד וגמילות חסד.

עלינו להבחין בפער המהותי בין המציאות המושלמת (הבורא) למציאות המשתלמת (הבריאה). התפקיד שלנו - התפקיד של כל הבריאה שאנו חלק ממנה - להיות הויה משתלמת. המציאות האלוקית נבדלת מאתנו - שונה במהותה - המציאות האלוקית היא מושלמת.

למרות הפער, יש קשר ישיר בין השלמות וההשתלמות - השלמות מדריכה ומכוונת את ההשתלמות. כל ההופעות האלוקיות בעולם הם אורות שלמות שמקרינים בעולם ההשתלמות. התורה היא הופעה של השלמות בעולם. הרעיונות הם גילוי הרצון המושלם והמצוות הם ההדרכה הנכונה ביותר של ההשתלמות. לימוד תורה וקיום מצוות – אלו פעולות השתלמות בהשראה ישירה של השלמות האלוקית. התורה היא בבחינת אור שלם שמאיר בעולם את תהליך ההשתלמות (כמו כוכב הצפון שמאיר לפוסעים בחשיכה).

שפע אלוקי טמון בתשתית הבריאה והוא דוחף כל יצור להשתלמות. יש שאיפה ראשונית של כל הבריות בעולם, להתפתח ולהתקדם. מגמת השתלמות מניעה את כל הצומח והחי: הצמחים צומחים ומתרבים, בעלי חיים גדלים ומתרבים.

המין האנושי נמצא בראש המגמה, כל אדם, מרגיש בתוכו שאיפת התקדמות בלתי נלאית. אצל רבים זו התקדמות שטחית בחומר או במעמד החברתי: להיות עשיר יותר, מכובד יותר, מפורסם יותר משפיע יותר.

לשאיפה זו יש גם ביטויים יפים וטובים: במדע, בטכנולוגיה, ברפואה, במשפט, בכלכלה – משכללים ומייעלים, מיטיבים ומשפרים את החברה ואת העולם כולו, כאן מתבטא התפקיד האנושי, אליו שותפים כל בני האדם.

אנשים רבים עסוקים בהתפתחות רוחנית (בלי קשר לאמונתם הדתית): ללמוד יותר, לעזור יותר, להיות יותר אמיתי, יותר ישר, יותר מוסרי...

הקב"ה ברא את העולם כולו ובמרכזו את האדם כמי שיוביל את תהליך השכלול וההשתלמות שהבריאה כולה נועדה למלא.

השאיפה האמונית שלנו, השאיפה עתיקת היומין לקרבת ה' אינה אלא שאיפה אל השלמות. תכלית עמ"י להוביל ולגלות בעולם את שאיפת ההשתלמות. בגלל התפקיד המיוחד הזה נחשב עם ישראל כעם סגולה, כבחירה אלוקית. זו בחירה שמעניקה לעם ישראל יותר חובות ולא יותר זכויות.

לימוד התורה וקיום המצוות הם הגילוי הקרוב ביותר והגבוהה ביותר של השפעת השלמות עלינו. מכאן מתרחבת היריעה לשאוף לחיים של השתלמות מתמדת: בכל תחום ובכל ענין, לבקש ולהוסיף בכל עת ובכל שעה שפע אורה וברכה.

התכלית היא להתקדם מתוך רצון ומחשבה שבעזרת כשרונך תביא ברכה לעולם וממילא גם לעצמך. כל אדם מתקדם על פי האופי, הכשרונות והתכונות שלו. אדם מישראל פועל מתוך עולם של תורה ומצוות. מעבר לכך הוא מתקן עולם על פי כשרונו: בנאי או חקלאי, חוקר או סופר, רופא או אופה, רב או קצב, איכר או זמר...

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות