שאל את הרב

תואר אקדמאי וחתונה בזמן מוקדם מידי?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/12/20 05:42 טו בכסלו התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב, בעזרת השם שנה הבאה אני אסיים בית ספר באולפנה וחשבתי הרבה מה אני רוצה לעשות שנה הבאה והגעתי למסקנה שאני רוצה להתחיל ללמוד תואר אקדמאי משתי סיבות: 1. אני רוצה בעל שיהיה בחור ישיבה וילמד כל היום תורה ולכן אני אצטרך לפרנס את הבית ומבחינתי זה להתחתן שנה הבאה בעזרת השם. אז אני רוצה כבר להתחיל ןלא לבזבז שנה שלמה 2. חיפשתי מקומות שירות מתאימים לאופי שלי והבנתי שזה לא בשבילי וגם חשבתי על מדרשה אבל הבנתי גם שזה שנה מבוזבזת ואני לא מרגישה צורך לשנה לעצמי. השאלה שלי היא כזאת: האם אני בוחרת נכון? האם אני ממהרת מידי עם החתונה והתואר ואני צריכה לדחות את זה קצת? אני כן מרגישה מוכנה אבל אני מפחדת שאני מבזבזת חוויות.. בנוסף, לגבי לימודים עם חברה חילונית- אני צריכה לחשוש? זה אסור? והאם בחורים דתיים ברמה רוחנית גבוהה בסדר עם זה שהאישה שלהם תלמד בחברה חילונית? תודה רבה כבוד הרב!!

תשובה

שלום וברכה

ההכרעה המשמעותית שאת עומדת בפניה לקראת השנה הבאה – היא חלק בלתי נפרד מהחיים. אנו נמצאים פעמים רבות במצבים עומדות בפנינו כמה אפשרויות, שיש לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות, ואנחנו יכולים לבחור רק באפשרות אחת, ואין אנו יודעים בוודאות מהי האפשרות הטובה ביותר. לא זו בלבד, אלא שלעולם גם לא נדע, שכן לא נוכל לדעת מה היה קורה אם היינו בוחרים בדרך אחרת.

למה זה כל כך מסובך ? כי ביחס לכל ההנחות שכתבת בשאלה – אפשר שזה בכלל אחרת. אפשר שזה מוקדם מידי להתחתן שנה אחרי האולפנה; אפשר שלמרות שאת לא רוצה "לבזבז" שנה על שרות – את חייבת מוסרית וערכית לעשות זאת; אפשר שדווקא הלימודים במדרשה גם יעשו אותך יותר יראת שמיים ומחוברת לתורה (ולא רק את בעלך), וגם בוגרת יותר ומבינה טוב את אשר לפנייך, ועל ידי כך תוכלי לחיות חיים יותר עוצמתיים; וכדו'.

וכמובן, יכול גם להיות שכל ההנחות שלך מוצדקות.

אין לנו דרך אחרת מאשר לבחור באחת האפשרויות. צריך אפוא להתפלל לריבונו של עולם כי ייתן בליבנו בינה לקבל את ההכרעות הנכונות ביחס לחיינו, ומתוך כך לבחור באחת מן הדרכים הנראות לנו יותר – וללכת בה. ההצעה שלי אינה טובה יותר מהבחירה שלך, ובכל זאת אני מציע לא לראות את השרות כמו גם את הלימוד במדרשה כבזבוז זמן.

לגבי לימוד בחברה חילונית –

מדברייך עולה שיש שני נושאים לדון בהם: ראשון בהם הוא מה יתחולל בך בלימוד עם חברה חילונית. אם את חשה חלשה, פוחדת לנטות אחריה, מסתכנת וכדו' – אל תלכי. זה לא מתאים לך. אם את חשה עוצמה, יודעת את גבולותייך, מתמקדת בלימודים, מקדשת שם שמיים וכדו' – אל תחששי.

שני בהם הוא מה תהיה עמדת בחורים ביחס לכך – הדבר תלוי מאוד איזה בחורים את מחפשת. בהחלט יכול להיות שאם מדובר בבחור ששואף שהוא ילמד כל היום תורה ואשתו תפרנס – המגע עם החברה החילונית ייראה כלא מתאים לפי תפישת עולמו. את כמובן צריכה להחליט האם זה הבחור שאת רוצה.

כל טוב ושמחה

כתבות נוספות