שאל את הרב

שמיעת קולות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/08/11 11:22 ז באב התשעא

שאלה

שלום רב כבוד.

ברצוני לשאול שאלה שמאד מטרידה את נפשי.

לאחרונה, בעקבות ניסיון לתהליך התחזקות, עולות לי הרבה מחשבות ופחדים, השאלות באות בסגנון של " אם תעשי כך או כך או לא תעשי כך וכך, תמותי או תענשי חמור " . לרוב אני כן מצליחה לשמוע לקול שאומר לי לעשות את הדבר הנכון אך לעיתים לא מצליחה, ועושה את הפעולה אפילו שכביכול נאמר לי שאם אני כן יעשה אני אמות" לא תמיד אני מצליחה לעמוד בזה. חשוב מאד לצין כי הפעולות שאני חושבת עליהן אינן מדאוריתא ואפילו לעיתים אינני בטוחה כי מדובר בכלל באיסור אך לאחר המעשה אני מרגישה יסורי מצפון ופחד מעונש חמור כמו שה "קול" כביכול אמר לי. אני רוצה לדעת מה אני יכולה לשמוע?האם יש נבואה או בת קול?האם אני צריכה להקשיב לקולות ?האם בדורנו יש בכלל דברים כאלה ויתכן כי יגידו לאדם את יום מותו?

ברצוני לתת דוג' לצורך הבנת הנושא : בשבת, בתוך עיתון דתי, הוסיפו מוסף נוסף לעיתון שהיה בתוך שקית ( לא בתוך אם היתה סגורה או פתוחה ב 2 צידיה, רציתי לפתוח את העיתון ואז בא לי הקול " אפ' תפתחי, תמותי ( ח"ו) ואינני זוכרת אפילו אם אני פתחתי ( ממש לא זכור לי כי קרעתי את השקית..) אך למרות זאת ראיתי כי מצד אחד השקית פתוחה. אני בחרדות וחרטה עצומה ואין לי שקט. אשמח לדעת האם אכן יכול להיות קול מלמעלה שמדבר רק אלי? מה אני שומעת ומה ניתן לעשות? ובכלל, אם ניגזר דבר , האם ניתן לשנות את הגזרה?

בברכה ותודה רבה !

תשובה

שלום וברכה

לא ניתן להכחיש את העובדה שיש לאדם חוויות רוחניות מסוימות, ויש בני אדם המתארים כי הם אכן שומעים קולות. אולם העובדה שחוויות אלו קיימות – אינה אומרת כי אנו רואים בהם חשיבות כלשהי. להפך, לאורך כל התורה היא נלחמת בכל מיני דברים שאולי היו קיימים – בעלי אוב וידעונים, דורשים אל המתים ועוד ועוד . הרמב"ן כותב כי התורה אינה אוסרת אותם בשל העובדה שהם לא קיימים. להפך, הם קיימים, אולם התורה אוסרת אותם כי אסור ללכת אחריהם. אנחנו הולכים רק קול אחד בלבד – קולו של משה רבינו, שהועבר אלינו דרך חכמי הדורות, ולימד אותנו ללכת לאור הבחירה החופשית הטובה שלנו.
בתקופה בה יש נבואה אנו הולכים גם אחרי הנביא, מכוחו ציוויו של משה רבינו ללכת אחר הנביא. אולם אין אנו הולכים אחרי קולות או כוחות כלשהם.

לכן, הדבר הטוב ביותר הוא להתעלם מהקולות האלה לחלוטין. יכול להיות שהם סתם משהו, ושאת פוחדת ממשהו שלא קיים; יכול להיות שאת באמת שומעת משהו. אולם לא משנה – פשוט להתעלם מזה, וללכת לאור החיים הפשוטים והטובים של התורה.


כל טוב ושמחה

כתבות נוספות