סגור

שמואל א' פרק כ'

בפרק כ בספר שמואל מסופר שאחד הנביאים לפניי שהוא הגיע לאחאב, ביקש מאדם שיכה אותו, בשביל התחפושת, והאדם הזה מסרב, ולכן הנביא מתנבא שהוא ימות ע"י אריה, שאלתי היא, שאלה ראשונה, מדוע האדם שלא היכה את הנביא נענש, הריי הוא לא אמור להכות נביא, אפילו שהוא מבקש, ושאלה שנייה, למה זה שכן מכה, לא נענש? לכאורה הנביא מעמיד את הנשאל בבחירה לא הגיונית, או להכות איש אלוקים, או לא להכות ולמות?

תוכן התשובה:

בס"ד

שלום רב,

האירוע לא מסופר בשמואל אלא ספר מלכים א' פרק כ': "{לה} וְאִישׁ אֶחָד מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים אָמַר אֶל רֵעֵהוּ בִּדְבַר ד' הַכֵּינִי נָא וַיְמָאֵן הָאִישׁ לְהַכֹּתוֹ: {לו} וַיֹּאמֶר לוֹ יַעַן אֲשֶׁר לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ד' הִנְּךָ הוֹלֵךְ מֵאִתִּי וְהִכְּךָ הָאַרְיֵה וַיֵּלֶךְ מֵאֶצְלוֹ וַיִּמְצָאֵהוּ הָאַרְיֵה וַיַּכֵּהוּ: {לז} וַיִּמְצָא אִישׁ אַחֵר וַיֹּאמֶר הַכֵּינִי נָא וַיַּכֵּהוּ הָאִישׁ הַכֵּה וּפָצֹעַ":

התשובה לשאלה שלך רשומה בפסוק: "יַעַן אֲשֶׁר לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ד'" - אדם אמור לציית לנביא - כי הנביא מביא את רצון ד' = 'קול ד''. בתורה (דברים יח) כתוב העונש למי שלא מציית לנביא, כלומר מסרב לשמוע לקול ד': "נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ, וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ. וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמַע אֶל דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי – אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ."

המשנה (סנהדרין יא) מסבירה "אנכי אדרוש מעמו": "...המוותר על דברי נביא (=עובר על ציווי נביא)... מיתתו בידי שמים, שנאמר: "אנכי אדרוש מעמו".

התשובה התקבלה מהרב גלעד שטראוס, ר"מ באולפנת כפר פינס
כב באדר התשפא
,
06 במרץ, 2021
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

"חזרות". המנצחים הגדולים צילום: איציק בירן ואלירן אביטל

טקס פרסי האקדמיה: "חזרות" ו"מנאייכ" הן הזוכות הגדולות

קרא עוד