שאל את הרב

שם משודכת כשם האם

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/05/21 06:39 כא באייר התשפא

שאלה

שלום לרב שרלו,

אני תלמיד בישיבת הסדר, והציעו לי לצאת עם מישהו ששמה כשם אמי. תהיתי עד כמה יש להקפיד להזהר בכך, בעקבות צוואת ר' יהודה החסיד.

מצד אחד, גדולי הפוסקים הקילו ופתרו את הבעיה כמעט לחלוטין (נו"ב מה"ת אה"ע ע"ט, חת"ס ג' אה"ע ס"ס קט"ז, חכמת אדם קכ"ג י"ג והאמת היא שדבריהם די משכנעים , אותי לפחות).

מצד שני, בדברי כמה מגדולי ישראל מביאים סיפורים מבהילים בנידון (החיד"א ביוסף אומץ סימן ל"ז וכן ר' חיים פלאג'י ואחרים). ואף שאנחנו לא נוהגים לפסוק כך, מכל מקום גם בכמה פוסקים הביאו שיש לחשוש (כך נראה למשל מדברי הבית יצחק אה"ע ב' ע"ב, שסבור שאין לחשוש רק כאשר יש שם שני, וכן הוא מצטט שם בשם הרי"ש נתנזון).

ובאמת אולי היה אפשר להגיד שאנסה לצאת איתה ואם הדבר יעבוד - אבקש ממנה להוסיף שם שני (כפי שעולה גם בדיונו הארוך של הרב עובדיה ביב"א ב' אה"ע ז'), אך הדבר לא נהוג בחברה ובמקום ממנו אני בא (ואני מרשה לעצמי לנחש שגם לא במקום ממנו הרב בא). ממילא, אשמח מאוד לדעת מהי דעת הרב בנושא ומהי ההמלצה בפועל.

תודה רבה לרב!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

ראשית, שיהיה בהצלחה גדולה.

הדבר המקובל לעשות הוא אכן מה שכתבת בסוף דבריך.

לכן, יהיה נכון לא להחמיץ אפשרות לכריתת ברית עם מי שמתאימה לך, ואם הדבר יעלה יפה - תגיעו לדרך שבה השמות לא יהיו ממש מדויקים.

כל טוב ושמחה גדולה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות