שאל את הרב

שם לבן

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 13/03/19 11:02 ו באדר ב'

שאלה

שאלתי הבוקר על השם רני לבן והשבת לי תשובה: כי חשוב שתהיה לו משמעות מהתנ"ך מהעם היהודי.

ראיתי שיש פסוק בתנ"ך עם השם רני:

השם רני נגזר מפועל הציווי "רני" שמשמעותו - שמחי, צהלי והביעי רננה. פועל זה אף מופיע בלשון המקרא במשמעות דומה: "רָנִּי עֲקָרָה לֹא יָלָדָה פִּצְחִי רִנָּה וְצַהֲלִי לֹא חָלָה כִּי רַבִּים בְּנֵי שׁוֹמֵמָה מִבְּנֵי בְעוּלָה אָמַר יְהוָה" (ישעיהו נ"ד, א'). בהתאם לכך, השם רני מסמל שמחה, רננה, עליזות, אופטימיות, תקווה וזמרה. הבחירה בשם רני מתאימה להורים המעוניינים להעניק לבנם / לביתם שם אשר ינציח את הרננה והאושר שהם חשים עם הולדת הבן / הבת. כמו כן, הבחירה בשם רני משקפת את שאיפת ההורים כי בנם / ביתם יהיו אופטימיים, בעלי שמחה טבעית ועליזות אופיינית ויקרינו תמיד רננה על כל סביבתם.

תשובה

בפסוק שהבאת מהנביא ישעיה, יש דגש באות 'נ' ולכן הקמץ שבאות 'ר' הוא קמץ קטן, וקוראים את המילה הזאת כמו - רוני (במילרע).

בדומה זה גם בעוד מקומות, כמו למשל בנבואת ישעיה (יב,ו) - 'צהלי ורני יושבת ציון' (שם זה במלעיל ויש חולם חסר באות 'ר'), ובנבואת זכריה (ב,יד) - 'רני ושמחי בת ציון', ובנבואת צפניה (ג,יד) - 'רני בת ציון הריעו ישראל', וכן באיכה (ב,יט) - קומי רוני בלילה (שם זה עם חולם חסר).

לכן, אם כוונתכם שהוגים את השם הזה כמו 'רוני' (במלעיל או במלרע) זה אכן שם עם המון משמעות (אם כי אולי צריך לקחת בחשבון שבכל הפסוקים הללו זה מופיע בלשון ציווי לנקבה), אבל אם הכוונה להגות את זה 'רני' (בפתח או קמץ גדול) אז אני לא מכיר משמעות למילה הזו (אולי יש ואני לא מכיר).

בהצלחה רבה ושיהיה במזל טוב

כתבות נוספות