פרוייקט הסקי הדתי
שאל את הרב

שאלה על מסכת ראש השנה

הרב יובל שרלו 04/01/22 21:39 ב בשבט התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב

במסכת ראש השנה דף כב. המשנה אומרת שכל עדות שאישה פסולה לה - גם עבד פסול לה, ורש"י מפרש שזה קל וחומר. אחר כך בגמרא מסיקים מזה שכל עדות שאישה כשרה לה - עבד כשר לה גם. איך אפשר ללמוד על עבד שהוא חמור יותר מאישה?

תשובה

שלום וברכה

אין סתירה של ממש בין שני המקורות.

היסוד הוא שיש סבירות גדולה יותר שאישה כשרה לעדות מאשר עבד, כדברי הגמרא ב"ק פח ע"א, שכן היא ראויה לבוא בקהל ואילו עבד אינו יכול לבוא בקהל. על כן, במקומות בהם אישה פסולה לעדות - עבד פסול מק"ו.

הטענה שאם אישה כשרה לעדות מסוימת עבד כשר גם כן אינה תוצאה של קל וחומר (שאז אכן הייתה סתירה). הגמרא לא מבארת למה זה נכון. היא רק קובעת שכך עולה מלשון המשנה. ואכן, אתה צודק שהיה אפשר לטעון כי יש עדויות שאישה כשרה להן ועבד לא (בשל מה שנאמר בבבא קמא), אבל הגמרא מוכיחה מנוסח המשנה שאפשרות זו אינה נכונה, ועל אף עובדת קיום סברא שניתן תיאורטית לטעון שיש יותר מקום לפסול עבד מאשר אישה - זו לא עמדת המשנה.

כל טוב

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר