שאל את הרב

קריאה בקלפים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/09/21 11:51 יח בתשרי התשפב

שאלה

היי, עשיתי טעות מתוך בורות וביקשתי ממישהי לקרוא לי בקלפים. שאלתי אותה אם אני אתחתן והיא ענתה לי שהיא רואה בקלפים שלא, ושזאת פעם ראשונה שהיא רואה דבר כזה. אחרי שראיתי את האיסור מהתורה בחרתי שלא להאמין לזה, אך בצורה טבעית נכנס בי גם חשש שלא אמצא את הזיווג שלי ושבעצם לא אוכל להקים משפחה בעתיד.

מה גם שאני חושש שהידיעה על העתיד קובעת גזירה בצורה שתיחתם..

האם הרב יוכל לענות לי תשובה חד משמעית להאם להאמין לכך או לא?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

מה שעשית זה לא רק טעות אלא גם מעשה אסור (מתוך תשובה של הרב אליעזר מלמד):

ההולך למגידי עתידות ואסטרולוגים למיניהם מבטל את המצווה "תמים תהיה עם ה' אלקיך", מפני שהוא אינו סומך על הקב"ה שמסדר הכל לטובה...

העיקר הוא שאדם צריך להתפלל על עצמו ולעסוק בתורה ובמצוות, ועל ידי כך יוכל להינצל מהייסורים בלא להזיק לעצמו בעתיד.

המצווה של "תמים תהיה" נתבארה בדברי הרמב"ן שם על התורה. ואף במניין המצוות שלו מנאה כאחת מרמ"ח מצוות עשה (במצוות עשה שהוסיף ח'). ומוסכם שהרמב"ם אינו חולק על כך, אלא שלא מנה זאת כמצווה מפני שסובר שזו הדרכה כללית, שאף שהיא מחייבת כמצווה מהתורה, מכל מקום אין סופרים אותה כאחת מרמ"ח המצוות. וכן כתבו למעשה בשערי תשובה לרבינו יונה שער שלישי אות פ"ו, ובסמ"ק וספר חרדים, שאין ללכת לכל סוגי מגידי העתידות מפני שנאמר "תמים תהיה עם ה' אלקיך".

כל זה מוסכם על הכל, בנוסף לכך יתכן שיש בכך גם איסור "לא תעשה", מפני שיתכן שההליכה למגדת עתידות או קוראת בקפה וקלפים כלולה באיסור "מעונן ומנחש", שהן שיטות לידיעת העתידות על ידי מעשים שונים, כגון אם נפלה פיתו מפיו סימן שיארע לו כך וכך, או על ידי חשבון עונות, שהיו אומרים זמן זה יפה למעשים כאלו וכאלו.

אף שלא פרטה התורה הסתכלות בקפה וקלפים, יתכן והם כלולים באיסור. למשל על הליכה לרואים בכוכבים נחלקו הראשונים אם יש בזה איסור, לרמב"ם יש בזה ממש איסור של מעונן, ואילו לרמב"ן אין איסור (אלא שמצד "תמים תהיה" אין ללכת לשאול אליהם).

כך מבואר בבית יוסף ובשולחן ערוך חלק יורה דעה סימן קעט סעיף א'.

מתוך https://www.yeshiva.org.il/ask/588

מכל מקום - למדנו מדברי הרב א. מלמד מה הדרך לתקן, כאן יש לך בשורה מעודדת (צטוט): "העיקר הוא שאדם צריך להתפלל על עצמו ולעסוק בתורה ובמצוות, ועל ידי כך יוכל להינצל מהייסורים בלא להזיק לעצמו בעתיד".

תתפלל על זיווג לעצמך, תלמד תורה, תקיים מצוות ותזכה להתחתן ולבנות בית כשר בישראל. כך מביא הרב יצחק ערד בשם הרבי מלובביץ (ציטוט): "הרבי מסביר שאמנם יש מזל לישראל, וזהו גם מה שהבאת ש"הכל תלוי במזל", אלא שיש ליהודי את האפשרות לשנות את מזלו ע"י תפילה וכדומה, כיון ששרשם האמיתי של ישראל הוא מעל המזל. והפירוש אין מזל לישראל הוא שדרגת ה"אין" – היינו האלוקות, שלמעלה מהשגה, היא המזל של ישראל, מצד האמת. ...יש דברים התלויים במזל, היינו לבושי הטבע, אלא שיש ליהודי כח להתעלות מעל זה.

https://daat.org.il/shut/%D7%99%D7%A9-%D7%9E%D7%96%D7%9C-%D7%90%D7%95-%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%96%D7%9C/

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות