שאל את הרב

לא מצליחה להפסיק את המחשבות השליליות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/01/21 01:35 ז בשבט התשפא

שאלה

שלום!

כבר שנה שאני סובלת ממחשבות רעות ומחרדות, ולאט לאט התחלתי לסבול מקללות טורדניות, כמה שאני מנסה להתעלם אני לא מצליחה וזה נורא מפריע לי.

שמתי לב שבכל מה שאני עושה אני לא רואה משהו טוב אלא קללה-אולי לא עשיתי נכון ויקרה חס וחלילה כך וכך.

האם לקללות האלו יש משמעות?

תשובה

שלום לך ותודה שפנית אלינו עם השאלה שלך.

נשמע שאת מוטרדת ממחשבות שליליות שחוזרות על עצמן ופוגשות אותך בכל מיני נקודות בחיים. אני מקווה שהדברים יעזרו לך להרגיש טוב יותר ולמצוא יותר דברים חיוביים ושמחים בחייך.

מחשבות מחשבות מחשבות! המוח שלנו לא נח לרגע, אפילו כשאנחנו ישנים הוא ממשיך לעבוד במרץ. בטח ובטח כשאנחנו ערים. כשרוצים להסביר למישהו איך המח עובד אומרים לו "אל תחשוב על פילים וורודים!" וכמובן הדבר הראשון שהוא חושב עליו זה פיל וורוד… אז הקושי שאת חווה בנסיון להתעלם מהמחשבות הטורדניות הוא קושי שמשותף לכולנו.

מה אפשר לעשות? הפתגם אומר שחושך לא מגרשים במקלות אלא מוסיפים אור. אז קודם כל השתדלי להרבות במחשבות חיוביות! תעשי דברים שמשמחים אותך, דברי עם חברות, צאי להליכה או ריצה מחוץ לבית. את מכירה את עצמך ויודעת מה עושה לך טוב ומה משמח אותך - נסי להרבות בפעילויות האלו.

עוד עצה מעולה שממש מאתגר להתמיד בה אבל מי שמתמיד מרוויח בענק: כל לילה לפני השינה תכתבי לעצמך שלושה דברים שאת מודה עליהם בחיים שלך. אלו יכולים להיות הדברים הכי קטנים והכי גדולים, העיקר שזה משהו שאת שמחה עליו ומודה עליו. החלק המאתגר הוא לשמור על הרצף כל ערב ולחשוב כל פעם על שלושה דברים חדשים. בהתחלה זה קל, אבל אחרי כמה ימים תראי שאת מתחילה להתאמץ לחפש על מה להודות, ואז בלי לשים לב המחשבות שלך יחפשו יותר דברים חיוביים להתמקד בהם מאשר דברים שליליים.

רגע לפני הסוף, כתבת שאת במצב הזה כבר שנה ולא פרטת האם היו עליות וירידות במשך השנה הזו או שהרגשת כל הזמן בדיוק אותו דבר. אם את רואה שעובר עוד חודש ואת לא מרגישה שום שיפור אני ממליץ מאוד להתייעץ עם אשת מקצוע שתוכל לעזור לך למצוא פיתרון. זאת יכולה להיות היועצת באולפנה שתדע גם להכווין אותך למישהי אחרת אם לא תרגישי בנח לדבר איתה. עוד אפשרות היא לפנות למוקד הטלפוני שלנו: השעות ומספר הטלפון מופיעים באתר של "חברים מקשיבים". את יכולה לשמור על אנונימיות ויש שם משיבות מקסימות שבשיחת טלפון יוכלו לברר איתך יותר לעומק מה עובר עלייך ואיך אפשר לשפר את המצב.

אז לסיכום, הבנו שהתמודדות עם מחשבות שליליות היא התמודדות שכולנו פוגשים ברמה כזו או אחרת. אמרנו שהדרך לנצח את המחשבות השליליות היא להרבות במחשבות חיוביות והצענו כמה דרכים מעשיות לחיזוק החיוביות.

אני מאחל לך הרבה בהצלחה ומזמין אותך לפנות אלינו שוב אם יהיו לך עוד שאלות או רק כדי לעדכן מה שלומך!

אלי

כתבות נוספות