שאל את הרב

בידוד עם חופש גדול - איך לנצל את הזמן ולא לצפות בסדרות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/07/20 21:44 כב בתמוז התשפ

שאלה

שלום, שמי שיראל.

יצאתי עכשיו לחופש ונכנסתי לבידוד.

1) ואיך שהוא יצא לי לבזבז את הזמן מול מחשב ולראות סדרות שלא תמיד זה נכון. ואני יודעת שזה לא עושה לי טוב אבל יצא ואני חושבת שזה קורה לא רק לי.

אז לא יודעת, מצד אחד זה ממש מושך, וגם סתם יוצא שאני מחבבת איזה שחקן ואני הולכת ומחפשת את קורת חייו ואז יוצא לי לראות אותו בעוד מקומות. יצא לי לחשוב בזמן האחרון שאולי זה לטובה. אולי השם רוצה שיצא מזה משהו טוב. אני בעיקרון במגמת תאטרון.

2) ויש לי עוד שאלה: יצא לי לראות בהרבה מהסדרות מקומות של אהבה וראיתי ולא כ"כ הבנתי למה אנשים מתנשקים? והאם יש מקום ביהדות למקום הזה?

3) וחשבתי שאם כבר אני במחשב אז אולי לפחות שיהיה לי אפשרות לשמוע שיעורי תורה ונ"ך. ולא מצאתי כל כך באינטרנט מקום כזה בשביל נוער שיכול ללמוד תנ״ך כל מה שמצאתי זה של מבוגרים.

תודה רבה וקיץ טוב ובריא.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שיראל יקרה, שלום לך.

ראשית, מעריכה את הרצון שלך לברר ולהפיק את המיטב מהזמן, ומקווה שבע"ה הדברים שאכתוב יועילו.

1. בידוד בזמן החופש

יקרה, את משתפת בהתמודדות שפוגשת רבים, ולא רק בגילך.

הקונפליקט הזה התעצם אפילו יותר במהלך התקופה האחרונה כשביחד עם החופש הגדול ותקופת שלושת השבועות הצטרף לו גם הבידוד הביתי, והדבר מעמיד אותנו בפני מציאות מאתגרת שלרוב מצריכה מאיתנו מוטיבציה ורעיונות יצירתיים יותר מהרגיל.

אחד הקשיים הנובעים מהבידוד, הוא תחושה של שעמום וחוסר מעש. כשאנו נמצאים בחוסר מעש, הדבר הכי קל הוא לברוח למדיה. היא זמינה, נוחה, מבדרת ומעבירה את הזמן, בפרט אם ישנה סקרנות טבעית בנוגע לעולם התיאטרון.

בנוסף, הרבה פעמים יש לנו נטייה לנסות לנרמל את המצב ולהסביר מדוע המעשה הוא אולי דווקא טוב, על מנת להרגיע את המצפון והתחושה הפנימית שמה שאנו עושים לא עולה בקנה אחד עם הרצון האמתי שלנו. לפעמים הבריחה הזאת נחשבת קלה ונוחה, אבל האמת שהיא רק יותר מעמיסה ומרחיקה אותנו מלפעול בדרך בה אנו מאמינים שתועיל לנו.

אני מציעה לך לחשוב עם עצמך איך היית רוצה לנצל את התקופה של הבידוד והחופש? עם מה היית רוצה לצאת בידיעה שהשגת והצלחת להתקדם בו? ובנוסף, איך היית מרגישה אחרי שתקופת הבידוד והחופש יעברו בידיעה שעיקר הזמן הועבר בצפייה בסדרות ובאינטרנט?

מעבר לכך, הייתי רוצה להציע לך נקודת מבט אחרת.

נכון שאפשר להסתכל על התקופה הזאת כמיותרת ומשעממת, ולקוות שהיא תעבור כמה שיותר מהר. (למרות שזו תחושה לגמרי מובנת, אבל השאלה אם היא מועילה לנו ומקדמת אותנו).

אך מצד שני, כמה פעמים יש לנו באמת הזדמנות להיות לבד עם עצמנו מבלי כל הרעשים החיצונים הרבים?

המציאות ותקופת הזמן שבה אנו נמצאים, מלאה בהסחות דעת מכל הכיוונים כל הזמן: מדיה ורשתות חברתיות, מטלות לימודיות, מחויבות ועבודות בבית ובחוץ, התנדבות, חברות, משפחה, הספקים, ריצות, ועוד ועוד ועוד. מתי בפעם האחרונה היתה לנו באמת אפשרות להתכנס פנימה ולברר עם עצמנו לאן אנו רוצים להתקדם בחיינו מבלי כל ההסחות דעת? לעשות פוס, לקחת פסק זמן אמיתי - ופשוט לשהות רגע עם עצמנו. להרגיש אותנו, את החיים, את העולם, ולהתחבר לרבדים נוספים בתוכנו?

לא תמיד קל לזהות הזדמנויות הנקרות בדרכנו. אבל שווה לנו לזכור שלכל שלב בדרך יש מטרה, ויש לנו אפשרות לסגל מבט מעמיק המאמין שאם כרגע ה' שם אותי במקום הזה, יש לי מה ללמוד, יש פה שיעור עבורי שמהווה הזדמנות לצמיחה. הלבד אינו שווה ערך לבדידות, אלא אפשרות להתקרב אל עצמך, להעמיק ולנצל את הזמן להשקיע בבית הפנימי שלך, באישיות שלך, בעבודת השם שלך, בכל מה שליבך מבקש לגדול בו, וזה דבר שהוא ההפך מבדידות, משום שהוא ממלא ומעצים את ההתנהלות והיחסים שלנו עם עצמנו, וממילא עם גם הסביבה והחיים. ההתכנסות פנימה עוזרת לנו לאחר מכן לצאת מחוזקים יותר, להיבנות וממילא לממש את שליחותנו ותפקידנו בעמ"י.

מתוך ההסתכלות הזו אני מאמינה שמה שקיבלת עכשיו הוא מתנה. ממש עבורך ובשבילך, ואני בטוחה שיש לך כל מה שנדרש כדי להצליח. יחד עם זאת חשוב לי להדגיש, שכדרכו של תהליך הוא אינו מתקיים בבת אחת, והוא מצריך יחס חומל וסבלני, ופיתוח מבט שנותן דגש על המאמץ וההשתדלות ולא רק את התוצאה.

אז מה יכול לעזור?

1. להתארגן מראש בתחומים הבאים:

א. סדר יום - את יכולה לנסות לבנות לעצמך סדר יום גמיש ונעים, ולהכניס לתוכו כל מה שחשוב לך לעשות בתקופה הקרובה. למשל, זמן עבורך כגון זמן לכתיבה, קריאה, ריקוד, פיתוח תחביב מסוים שמתאפשר בבידוד. זמן לחברות (למשל שיחות טלפון ומפגשים בזום), זמן ללימוד תורה - שיעורים באינטרנט, חברותא טלפונית, או לימוד מהספר. ובקיצור, ככל העולה על רוחך.

ב. זמן קצוב לאינטרנט - אפשר להגדיר זמן קצוב שבו את מאפשרת לעצמך לצרוך תכנים שמעשירים את התחום שבו את מתעניינת, ממקום נקי ומקצועי המקושר ליהדות.

ג. עזרה מהסביבה - אם את מצליחה לעמוד בשעות שבהן את מגדירה לעצמך זמן אינטרנט, מעולה. גם אם לא, לא נורא. במקרה כזה, את יכולה לנסות לבקש מאחד ההורים לעזור לך לוודא שאת לא עוברת את הזמן שאת קובעת לעצמך.

ד. נוכחות - להיות נוכחת בכל רגע ומעשה שאת עושה.

למשל בזמן האכילה - לשים את ההסחות בצד, ולהתמקד באכילה.

בתפילה - לנסות להגיע למצב של רוגע ושקט פנימי, להתפלל בנחת, לחשוב על המילים ולכוון יותר.

בשיחה עם חברות - כנ"ל, לנסות לשים את העיסוקים בצד ולנסות לנכוח, להקשיב, לשתף, להיות שם לגמרי. ומי יודע, אולי דווקא בבידוד תגלי איך שקשרים חברתיים מסוימים יתחזקו אף יותר.

ה. תפילה - תמיד טוב להוסיף תפילה אישית שלך על הנושא.

אני מאמינה שעצם התפילה תעזור לך לזכור ולשים דגש גבוה על הרצון, כך שבע"ה תצליחי לפעול על פיו.

2. זוגיות במדיה לבין העולם האמתי

אחד מביטויי האהבה שקיימים, והחזק ביותר מביניהם, הוא המגע.

אך חשוב לציין שיש פער גדול בין דרך הצגתו של המגע בפרט, והקשר הזוגי בכלל, בסדרות ובסרטים - לבין איך שהוא מתבטא במציאות, בקשר בריא של נישואין בין איש לאישה ע"פ היהדות. ששם הוא מקבל את הערך הנעלה והקדוש ביותר, ודווקא משום קדושתו הוא מתבטא בצניעות ובייחודיות השמורה רק לבני הזוג. היהדות מוקירה, מעריכה ומעודדת אהבה בין זוג נשוי, שהיא יכולה להיות כלי להורדת השכינה, כשהיא המתבטאת במקום ובזמן הנכון.

אך לצערנו, הסרטים והמדיה מציגים זאת באופן שונה לחלוטין. כמובן, טבעי שהנושא אכן מעסיק, בפרט בגיל ההתבגרות. וכשיש לנו שאלות, חשוב מאוד להציף אותן ולא להישאר איתן לבד, אך לא כל כתובת מוסמכת לענות לנו על שאלות מורכבות ועדינות מהסוג הזה.

לכן אני ממליצה לך לנסות לקבל את הידע שלך ממקומות אשר יאפשרו לך לבנות בתוכך יחס בריא ונכון, ולהיעזר באנשים ומקורות תורניים ומקצועיים שיוכלו לתת מענה לשאלות הגדולות שלך.

אולי דרך מחנכת קרובה מהאולפנה, מורה לתושב"ע / מחשבת ישראל/ רבנית או אשת מקצוע שתרגישי בנוח לפנות אליה.

בנוסף, יש שני ספרים מומלצים שיוכלו לעזור:

מגע הקסם - חוברת של גילה מנולסון. (קיימת גם באינטרנט)

כי בא אורך - ספר של הודיה וליאור לביא.

3. מזון לנשמה

בנוגע לשיעורי נ"ך באינטרנט, חוץ מאלו שנמצאים ביוטיוב, באתר מכון מאיר ובאתר בני דוד של מכינת עלי, יש מגוון שיעורי תנ"ך באתר בני ציון - https://www.bneyzion.co.il/

בע"ה אחרי שתסיימי את הבידוד - ממליצה על תכנית "טנא" לנערות, מיועדת לנערות מכתה י'-י"ב שנפגשות פעם בשבוע ומעמיקות בלימוד תורה משותף בקבוצה מצומצמת של עד כ-10 בנות בערך, בסביבת מגוריהן. שווה לבדוק אם השיעור מתקיים גם באזור שלך - https://www.facebook.com/pages/category/Youth-Organization/%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%98%D7%A0%D7%90-104512904426497/

ובנוסף, יש ספרים וקבוצות ווטסאפ רבות שתוכלי להיעזר בהם ללימוד.

ישר כח גדול על כל ההשתדלות.

מאחלת לך המון הצלחה וטוב גלוי!

טליה

(12)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות