שאל את הרב

צניעות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 21/04/20 22:47 כז בניסן התשפ

שאלה

שלום רב, בעבר אני חטאתי במראות אסורים, אך הצלחתי להתגבר על זה וחזרתי בתשובה והיום אני הרבה זמן כבר לא שם. אחרי שחזרתי בתשובה המשכתי לעשות הרבה דברים שאני עושה רגיל. כמובן שלא הלכתי לים או משהו, דברים כאלה גם לא הייתי עושה לפני, אבל היו למשל תוכניות, חלקן מצוירות, שהייתי רואה רגיל. מאיזה שהוא קטע כאילו חזר לי קצת החיידק אבל אני מצליח ברוך השם להתגבר עליו ולא ליפול, אבל לפעמים קופצות לי מחשבות רעות. עם זאת, אני מרגיש לפעמים שככל שאני מרגיש, אני נוקט אמצעי זהירות, אבל האמצעי זהירות רק גורם לי לשים לב, כי הוא כאילו אומר "אני עושה את זה בשביל לא לחשוב על זה", וזה מרגיש כאילו אומרים לך לא לחשוב על משהו ואז אתה ישר חושב עליו, ואז זה גורם לכך שה"חיידק" יגדל, וככל שאני יותר נזהר, יש יותר הזדמנויות שהוא יהיה וזה הרבה ברקע. אומנם אני לא חוטא בעיניים אבל קופצים לי לפעמים מראות אסורים. בהתחלה כשהרגשתי ששחררתי מזה אז יחסית לא היה לי כמעט, אבל עכשיו זה כאילו כמעט בכל מקום. מה שגם קשה להגדיר את הכללים מה צנוע ומה לא. ובכל פעם כשאתה בודק שמשהו צנוע זה יכול לצוץ. גם אם צנוע זה חולצה שמתחת למרפק, אז זה בעיה כי אין כמעט מישהו או מישהי בקיץ שלא לובש טי שירט או גופיה, ויותר מזה, אני גר בעיר שיש לה חוף אז לפעמים אני רואה בני אדם הולכים בקרבתו בבגד ים. עוד סוגיה שיש היא לא רק כמה קצר הבגד, אלא גם כמה צמוד הוא. אני זוכר שלפני שזה חזר ראיתי שתי תוכניות מצוירות שהיום הייתי נמנע מאחת וחלק מהאחרת כי היו שם בנות שלמשל לבשו גופיות. אמנם הן היו חצי ילדות/בנות נוער אבל עדיין אולי הצניעות תקפה לגבי זה. אבל אז, כשראיתי, הן לא העלו בי בכלל קמצוץ מזה. יש גם פעמים שיש למישהו חולצה עם תמונה לא צנועה- לאחותי למשל יש פיגמה עם דמויות מסרט שלובשות חצאית מעל הברך. או אפילו שאני מחפש משהו באינטרנט שבכלל לא קשור לזה, כמו סתם ערך בויקיפדיה או תמונה של משהו ואיכשהו מגיעים לזה. אז הנקודה היא כזאת: א. מה אני צריך לעשות לדעתך? מצד אחד כשהרגשתי ששחררתי מזה התוצאות היו הכי טובות, אבל מצד שני צריך גדרות ואם לא אשים לב אולי אחשף למשהו לא צנוע, ולשים גדרות זה מה שבדרך כלל מומלץ. מה שגם אם פתאום יהיה לי מחשבות רעות בגלל שאומנם הרגשתי ששחררתי אבל אולי במהלך היום ראיתי משהו לא צנוע, שאולי אפילו לא שמתי לב שהוא לא צנוע, זה חטא. ואם למשל היה לי חלום רע בגלל זה וקרי לילה זה זרע לבטלה. ב. מה הם הגבולות של צניעות מבחינת איך צריך להתלבש? הן לבת והן לבן. ג. מה הגבולות של זה מבחינת לראות? ד. עד כמה זה תקף לתכנים מצוירים למשל? אני מכיר מישהו שחזר בתשובה, ומראיון איתו ראיתי שהוא די ירא שמיים, והוא אפילו חזן ומעלה ילדים לתורה, והוא מדובב בסדרה מצוירת שראיתי שיש בה לפעמים למשל בנות עם גופיות או חצאית מעל לברך, או בנים בלי חולצה. למרות שאני לא בטוח שבנים בלי חולצה זה לא צנוע אבל זה מוביל אותי לשאלה הבאה. ה. האם לבנים למשל זה צנוע או בסדר להיות בלי חולצה? ואם זה במקומות כמו בריכה והאם עם בנים בלבד? לי זה אומנם פחות נוגע כי אני בדרך כלל עם חולצה בגלל השמש, אבל עדיין עלתה השאלה הזאת. אני ממש מודה לך על העזרה ואשמח אם תוכל לעזור לי

תשובה

שלום

לפני התשובות לשאלות המפורטות, חייב להביע בפניך התפעלות והערכה עצומה על מה שהצלחת לעשות.

לא יודע אם יש לך מושג עד כמה זה דבר גדול ואדיר, ועד כמה אתה בן יקר ואהוב אצל אבא שבשמים. זכית למעלה גדולה ועצומה של בעל תשובה.

א. חשוב לדעת שהאחריות שלך היא על מה שבבחירתך. מה שלא בבחירתך, אינו באחריותך. ולכן זה שיש מראות ומחשבות שעדיין קופצות מול העיניים, זה לא בבחירה, ולכן אל תיפול מזה. זה המשך העבודה שלך איך להתייחס. הרבה פעמים, כשעולה מחשבה כזאת, צריך במקום להילחם בה, מה שמעצים אותה, פשוט לומר לה - שלום. מבין שאת פה, אבל לא מתכוון לשקוע בך. ולהמשיך הלאה.

עם זאת, יש דברים שאמנם לא בבחירתו של האדם, אבל כן בבחירתו לא לגרום להם שיבואו. למשל החלומות אינם בבחירת האדם, אבל דברים שהוא בוחר לראות ביום, שאחר כך משפיעים על החלומות ועל קרי לילה, זה כן באחריותו.

ממילא זה כן באחריות האדם לשים גדרים. לא במובן שהוא כל רגע עסוק בזה, אלא פשוט יוצר מציאות שתימנע מצבים מסוימים. למשל סינון חזק לאינטרנט. למשל אם לא חייבים, אז לא להסתובב במקומות שיותר מועדים למראות בעייתיים.

מה שלא פחות חשוב מהגדרים של ה'סור מרע', זה ה'עשה טוב'. כלומר, לעסוק בתוכן רוחני חיובי, שימלא את הראש, וממילא פחות יאפשר לדברים אחרים להימצא שם. למצוא עיסוקים חיוביים. ללמוד תורה בתחומים שממלאים אותך ומרוממים אותך.

מציע גם שתקרא את שתי התשובות הבאות ותיקח משם מה שרלוונטי לגביך.

https://katzr.net/8fec44

https://katzr.net/1f3004

ב. בלבוש צנוע יש דברים שהם לפי הזמן והמקום, ויש דברים שהם קבועים ולא משתנים. תמיד צריך להיות צנוע, גם כשאדם נמצא לבד בחדר. אבל ברור שצניעות בים היא לא הצניעות של הרחוב.

במציאות הרגילה, בנים צריכים להיות עם חולצה עם שרוולים (שאורכם משתנה לפי המקובל באותה חברה) ועם מכנסיים (שגם האורך שלהם משתנה לפי המקובל בחברה. גם הנושא של סנדלים בלי גרביים או רגליים מכוסות הוא לפי המקובל בחברה. אצל בנות, הגדר יותר מוגדר - שרוולים עד המרפק, חולצה שמכסה עד תחילת הצוואר, וחצאית או שמלה שמכסים אחרי הברך (יש בזה עוד פרטים).

ג. אני מניח שאתה מתכוון לראייה של בנות. אסור להסתכל בשביל להנות בכלל. ראיה בעלמא איננה אסורה, אבל כמובן צריך שהיא תהיה לבושה לפי הסעיף הקודם.

אם יש מי שראיה של בנים מעוררת אצלו יצרים, כמובן שהוא צריך לגדור את עצמו.

ד. גם בסרטים מצוירים, זה צריך להיות על פי ההלכה, ולא באופן שמעורר יצרים ומחשבות לא טובות.

ה. זה קשור למה שעניתי בתשובה ב. גם בבית צריך להסתובב בצניעות. אפילו אם נמצאים לבד. וזה אומר להיות עם חולצה. אבל בבריכה או במלתחה למשל לא צריך, כי זו ההתנהגות הנורמלית שם.

מקווה שעזרתי

כל טוב

כתבות נוספות