שאל את הרב

צניעות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 13/08/19 09:53 יב באב התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב,

מעסיקה אותי כבר זמן מה השאלה למה הרבנים והחכמים מייחסים חשיבות גבוהה מאוד לצניעות נשים אך לצניעות גברים אין כל כך הרבה פירוט.

הרי בתורה כתוב: "...לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אישה.."

למה מהפסוק הזה רבנים קבעו כי צניעות אישה זה חצאית מתחת לברך וחולצת שלושת רבעי,( או אפילו איסור על הליכה בנעלים פתוחות, חצאיות עד הריצפה וכו')

אך לגבר סממני הצניעות מאוד מאוד מטושטשים, ולא ברורים.

תשובה

שלום

את צודקת בהחלט שנושא הצניעות שייך מאוד גם לגברים וגם לנשים.

צניעות לא מתחילה מאורך הבגדים. היא קודם כל מידה בנפש, שמתבטאת בהרבה אופנים. כשחז"ל מציינים במיוחד את הצניעות של רחל, שאול ואסתר, הם לא מזכירים את הבגדים אלא את אי ההבלטה שלהם את עצמם.

צניעות זה איך אדם מתנהג גם כשהוא בבית לבד.

צניעות קשורה מאוד להתמודדות של האדם עם הנטייה להבליט את עצמו.

צניעות בחתונה היא לא רק המחיצה בישיבה ובריקודים אלא גם כמות סוגי הבשר והעלות של המנות וכמות הנגנים על הבמה.

בכל הדברים הללו אין הבדל בין גברים לנשים.

בנושא הביגוד, שהוא גם שייך לצניעות, יש הבדלים, גם בגלל שהיחס לבגדים שונה מאוד (את יודעת מן הסתם שיש הבדל בין העיסוק של בנים בבגדים לבין זה של הבנות), וגם בגלל שהעיסוק במראה ובגוף של המין השני שונה בין הבנים לבנות.

בפועל יש עיסוק רב בנושא של הביגוד של הבנות, כי זה נושא מאוד מרכזי בנפש האדם, גם אצל הבנות וגם אצל הבנים (תראי בתרבות המערבית שמסביבנו כמה עיסוק יש בלבוש ובחשיפת הגוף הנשי, ותביני עד כמה זה נושא שצריך להתמודד איתו).

אגב, אורך הבגדים לא קשור לאיסור כלי גבר ושמלת אישה, אלא להתנהגות של האדם לפני בוראו (וגם בבית לבד צריך להיות צנוע), ולחיוב שמירת העיניים.

כל טוב

כתבות נוספות