שאל את הרב

מהי בעצם מהות הצניעות, וכיצד היא מתבטאת בלבוש (למשל חצאית/מכנסיים לבנות)?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/04/20 22:10 ד באייר התשפ

שאלה

אהלן, רציתי לשאול מה מהות מצוות צניעות? איך היא כל כך חשובה בחיינו? ולמה היא כל כך חשובה בחיינו?

ועוד 2 שאלות אני אשמח לתשובה.

למה לבנות אסור ללכת עם מכנסיים?

איך הצניעות מתבטאת בזה שאישה הולכת עם חצאית?

אשמח אם תענו לי!

תודה!

תשובה

תאיר יקרה שלום!

אני מבינה מהדברים שלך שאת נמצאת בתהליך של בירור והעמקה, מעריכה מאד את הרצון להבין לעומק ואת הבחירה לפנות אלינו על מנת לקבל מענה. מקווה שהדברים יתיישבו לך על הלב, בע"ה.

בחרת לפתוח את שאלתך במהות המצווה, ורק לאחר מכן לרדת לפרטיה הפיזיים. לא יודעת אם בחרת כך במודע או שלא במודע, בעצם הבחירה הזו בעיניי מונחת התשובה לשאלה הראשונה שלך.

כי אכן, המהות קודמת וחשובה מהחוץ. מצוות הצניעות היא קודם כל מידה, פנימית ושורשית. וזוהי גם הסיבה לחשיבותה הרבה בחיינו:

מידת הצניעות

יש ספר שאני מאוד ממליצה עליו שנקרא: "תיקון המידות" של הרב דוד אביחיל. הרב כותב שם שהשורש למידת הצניעות הוא "יראת ה', ביישנות חיובית, ראיית העולם הפנימי הנשמתי כמוקד האישיות". צניעות היא היכולת לשים את הפנים במרכז, היא מדגישה את האנושיות שבאדם. להבדיל מהאדם, בהמה איננה צנועה - בהמה מלשון "בה - מה". מה שאתה רואה בה - זה מה שהיא, אין מציאות של נסתר, של עומק, של פנימה. אך באדם להבדיל יש נשמה אלוקית! באדם יש חלקים פנימיים, עמוקים ויפיפיים שנסתרים מהעין. להבנה הזו יש השלכות רבות במציאות.

לדוגמא: אדם שמודע לנשמה האלוקית שבו, שמעריך ומודע לחלקים הפנימיים שבו, ממילא יחפש פחות להבליט את צדדיו החיצוניים. לא כי הם שליליים חלילה! אלא דווקא מתוך תחושת ערך עצמי גדולה, מתוך הכרה בגודל שיש בו, הוא פחות יחפש להתבלט ולמשוך תשומת לב. אדם כזה גם יסתכל על הסביבה שלו, על חבריו, משפחתו, על מה שקורה לו בחייו מתוך מבט פנימי. אדם צנוע מבין שהחיים הם יפים ורחבים ועמוקים הרבה מעבר למה שעיניו רואות! הוא אוהב את החיים, מעריך את הגודל שבהם ושואף לחיות את החיים במלוא הכוח והשמחה, דווקא מתוך העובדה שהוא מכיר בכמה הם גדולים. ובכמה הוא גדול.

המצווה הזו חשוב כ"כ בתורה שלנו מהסיבה הפשוטה, שהיא ממש מבטאת הרבה משורשי האמונה שלנו. היכולת להביט פנימה, להאמין שקיים טוב גדול מעבר למה שאנחנו רואים בעיניים הפיזיות שלנו – הוא יסוד שמלווה אותנו בכלל לא רק בקשר למצווה הזו. כל חיינו כיהודים נובעים מכך. כל האמונה שלנו בבורא העולם. "שמע ישראל" – המשפט שהלך איתנו לאורך דורות רבים, במצבי הקצה הקשים ביותר עלי אדמות הוא משפט אשר נאמר בעצימת עיניים. מדוע? מאותה הסיבה. גם אם אני לא רואה. גם אם חיצונית הדברים נראים לי אחרת – אני מאמין בפנים.

כך ביחס להיסטוריה, כך ביחס למה שקורה לנו ביום יום, וכך גם ביחס לגוף שלנו. ההבנה הזו שהגוף שלי, יקר ואהוב וחשוב – מסתיר בתוכו יהלום יקר. ההבנה שאני רוצה ללמוד להביט פנימה באדם שמולי, להסתכל אל הלב. ולא לטעות במבט חיצוני כלפיי העולם, זו מידה שאנו שואפים לבנות בנפש, ומתוכה מגיעה גם המצווה החשובה.

לבוש צנוע

אחרי שעסקנו בשורש המידה, אנחנו מבינות שהלבוש הוא "ענפים" של מידת הצניעות. לבוש צנוע הוא ביטוי לצניעות פנימית כי אם אני מייקרת (לשון יקר) את כל האוצרות הפנימיים שבי אז ממילא אני ארצה להעצים אותם ולא את הצדדים החיצוניים שבי.

לגבי שאלתך על החצאית: מבנה המכנסיים מטבעו מבליט את רגלי האישה שזהו אזור בגוף שלנו, שמתוך כבוד גדול אליו (!) ומתוך הבנה ביחס לקודש שבו – ראוי שיהיה מכוסה, ובנוסף לכך לא בולט.

משתפת אותך במאמרים שיכולים להוסיף רבדים נוספים:

• באתר של מדרשת "בינת"- מאגר שיעורים בנושא "הלכות צניעות"/ הרב רונן טמיר

• https://www.yeshiva.org.il/ask/84926

בהצלחה גדולה בתהליך הבירור, מוזמנת לשלוח אלינו שאלות נוספות ????

מעריכה,

טליה

כתבות נוספות