צניעות ואמירת דבר בשם אומרו

בס"ד

כבוד הרב שלום!

יש לי 2 שאלות שמטרידות אותי והייתי שמחה אם הייתה יכול לענות לי אליהם אז ככה:

1. אם נגיד הולכים אם חצאית קצרה ומתחת לחצאית אני שמה גרביון שחור שמכסה לי את הרגל האם זה צנוע ללכת ככה האם זה מותר ללכת ככה?

2. יש את המשפט שאומר "המביא דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם"

מה הגדולה הכל-כך חשובה שדוקא שאומרים משהו בשם מישהו זה מביא גאולה לעולם והאם זה מתבטא רק בזה שאומרים למשהו דבר תורה או שגם אם סתם אומרים למישהו סתם משפט (נגיד סתם משפט חולי) נגיד אם מישהו חולה ואני בא אליו ואומרת לו זה וזה מסר לך רפואה שלמה והחלמה מהירה האם זה גם נחשב או שזה מדבר לרק לדברי תורה או שזה גם לסתם משפט חולי ומה הגדולה הכל-כך גדולה בזה

שאומרים למישהו משהו בשם מישהו עד כדי כך שזה מביא גאולה לעולם?

תוכן התשובה:

שלום לך

כללי הצניעות ההלכתיות המחייבים אותנו, אשה צריכה ללבוש שמלה או חצאית העוברות לכל הדעות את הברכיים, ויש דעות מחמירות יותר.
הליכה עם חצאית קצרה שהיא למעלה מגובה הברכיים, אף על פי שיש מלמטה גרביים היא איננה צנועה ואסורה על פי ההלכה.
ותוכלי לראות את זה באופן פשוט שכאשר בחורה יושבת והחצאית שלה אינה עוברת את הברכיים אז בישיבתה נראה גם החלק העליון של הרגליים.
חוץ מזה, שגם בגרביים יש סוגים שונים צנועים יותר וצנועים פחות.
לבשי את השמלות והחצאיות כמנהג אמותינו הקדושות שבכל דור ודור, אשר כיסו עצמן כהוגן מבלי לחפש קיצורי דרך וקיצורי בד.

הביטוי "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" נאמר על אסתר המלכה. אסתר אמרה למלך אחשוורוש בשם מרדכי ועל כך נאמר שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
יש על כך הרבה הסברים מה הקשר בין אמירת דבר בשם אומרו לבין הגאולה.
יש אומרים שהגאולה היא חזרה למקור ואמירה בשם האומר היא נאמנות למקור.
ויש אומרים שאמירה בשם מלמדת על ענוותנות ואהבת ישראל. ומתי תבוא גאולה, כשכולנו נהיה אוהבים זה את זה ומכבדים זה לזה.
מי שלא אומר דבר בשם אומרו אלא "גונב" את הרעיון לעצמו, הריהו מפסיד את התוכן הראשי של הגאולה. ועל כן, דווקא אמירה זו - בשם אומרו, מקרבת את הגאולה.
נראה לי שבודאי זה לגבי דברי תורה אך גם לגבי דברים חשובים, כל אדם שמוסר משהו חשוב בשם אומרו במקום הצורך הריהו מביא גאולה לעולם.
רק עלי להזכיר, שלפעמים אסור להגיד דבר בשם אומרו, למשל כתוב בהלכות לשון הרע שאם אתה משבח מישהו בפני מי ששונא אותו אתה גורם לו לדבר עליו לשון הרע.
לכן גם הרמב"ם בהקדמה לשמונה פרקים כותב שמסיבה זו וסיבות נוספות הוא לא הזכיר בדבריו את שמות החכמים מהם למד כל דבר וענין, עיין שם.
אנו מקווים שנרבה בינינו אהבה ואחווה ונהיה ממולאים בענווה ומתוך כך נזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו אמן.

התשובה התקבלה מהרב יוסף אלנקווה, לשעבר רב אזורי בגוש קטיף
כה בטבת התשסג
,
30 בדצמבר, 2002
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ליברמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ליברמן: "לא נצטרף לממשלה צרה ולא לממשלת מיעוט"

קרא עוד