שאל את הרב

צניעות במשחקי מחשב

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/04/20 20:52 יב בניסן התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב, אני ילד בן 14 שאוהב לשחק במשחקי מחשב. אני משחק בהם בזמני הפנוי, לאחר לימודי בית הספר, לימודיי תורה והלכות, לימודיי ספר תורה וקיום מצוות כפי שאני יכול לבורא עולם.

יש לי שאלה.

ישנו משחק מחשב שאני משחק בו, שיש בו דמויות נשיות אשר חלקן לובשות גופייה.

שאלתי היא האם זה בסדר לשחק עם דמויות אלה כי הדמויות האלה אינן נראות אמיתיות, ואני לא מתמקד בכך שהן לובשות גופייה.

מודה לך מאוד כבוד הרב

תשובה

שלום לך.

ראשית, יישר כח על קביעות העיתים לתורה לכבוד בורא עולם בזמנך הפנוי. תדע לך שזוהי עדות לאהבת ה' אמיתית המפעמת בך, ומעידה עליך מה חשוב לך בחיים. על כך כל הכבוד!

לשאלתך, כדאי מאוד לדעת שאיסור 'ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם', אינו מדבר רק איסור ראיית דברים לא צנועים, אלא על כל דבר שמשפיע על הנפש לרעה. במשחקי המחשב ישנם כמה בעיות שצריך להיות מודעים להם:

צניעות

בניגוד לרחוב בו אתה הולך, שלפעמים אין ברירה ומישהי לא צנועה עוברת לידך, כאן אתה בוחר מידיעה ברורה לשחק עם דמות שלבושה בחוסר צניעות. אומנם כתבת שאינך מתמקד בלבוש שלה, אך דמויות מחשב כאלו עשויות בדרך כלל בצורה המושכת את העין, וגם אם אינך מתמקד בזה- הרי שבסוף העין כן נמשכת לדמות איתה אתה משחק. כמו שלא תלמד למבחן עם מישהי שלבושה בחוסר צניעות, למרות שאתה ממוקד במבחן ולא בלבוש, כך אותו הדבר לגבי משחק מחשב עם דמויות נשיות.

השפעה

אינני יודע באיזה משחק מחשב מדובר (למרות שיש לי ניחוש), אבל משחקים מעין אלו משפיעים על הנפש הטהורה שלך. ישנם מחקרים רבים המעידים על כך שיש קשר ישיר בין משחקי מחשב אלימים לבין התנהגות אלימה. כך לגבי שפת הדיבור, הלבוש ועוד. ילד שיתרגל לראות דם או להכות אנשים או לנהוג בפראות במשחקי מחשב- לא יתרגש מכך גם בחיים המציאותיים. זו סיבה מספיק טובה כדי להפסיק עם משחקי מחשב אלימים או לא צנועים.

גזל זמן

למרות שמשחקי מחשב נועדו להפסקה והתאווררות ו'ניקוי ראש', בפועל הם גוזלים את רוב הזמן של הנוער בישראל (אם אני זוכר טוב- ישראל ממוקמת בין המקומות הראשונים של זמן מסך לבני הנוער). וכך במקום להיות עסוק בפעילות יצרנית וחיובית, הנוער הפך את הבילוי מול המסך לעיקר ואת הפעילות החיובית- כמו עזרה בבית, התנדבות, פעילות ספורטיבית וכדו'- לטפל. אגב, נקודה זו שייכת גם למשחקי מחשב או סרטים 'נקיים'....

לסיכום, אפשר לומר שמשחקי מחשב עם דמויות לא צנועות יכולים להוות בעייה מאוד גדולה מבחינה הלכתית ובוודאי אתגר גדול גם לנפש האדם וגם לזמן האיכות שלו. במיוחד בעידן המשחקים הממכרים כמו 'פורטנייט' וכדו'. ממליץ לך מאוד להשקיע זמן בפעילות חיובית, ואפילו כדי ללמוד דברים חדשים. אנחנו נמצאים בימים של חופשה 'כפויה' בגלל נגיף הקורונה. אני ממליץ לך להספיק את מה שתמיד רצית ולא הספקת בלימוד התורה, אליה אתה מאוד מחובר, למשל לסיים את התנ"ך או ש"ס משניות. מבטיח לך סיפוק והנאה גדול יותר מכל משחק מחשב....

בהצלחה רבה!

אבי

כתבות נוספות